Day/Date/Week | Wednesday/4 January 2012/1 |
Time | 7.05 – 8.15 am |
Class | 4S1 |
Subject | Additional Mathematics |
Chapter | N/A |
Learning objectives | N/A |
Learning outcomes | N/A |
Activities | N/A |
CCTS | N/A |
Noble values | N/A |
Reflection | Students attend motivational talk at the School's Hall |
Day/Date/Week | Wednesday/4 January 2012/1 |
Time | 11.30 am – 12.40 pm |
Class | 4K3 |
Subject | Mathematics |
Chapter | N/A |
Learning objectives | N/A |
Learning outcomes | N/A |
Activities | N/A |
CCTS | N/A |
Noble values | N/A |
Reflection | Students attend motivational talk at the School's Hall |
Day/Date/Week | Thursday/5 January 2012/1 |
Time | 7.05 – 8.15 am |
Class | 4S3 |
Subject | Additional Mathematics |
Chapter | N/A |
Learning objectives | N/A |
Learning outcomes | N/A |
Activities | Introduction to Additional Mathematics |
CCTS | N/A |
Noble values | N/A |
Reflection | Introduction done and students were excited to learn. |
Hari/Tarikh/Minggu | Thursday/5 January 2012/1 |
Masa | 8.15 – 9.25 am |
Kelas | 4K3 |
Subjek | Mathematics |
Tajuk | 1.1 Angka Bererti |
Objektif Pembelajaran | Memahami dan menggunakan konsep angka bererti |
Hasil Pembelajaran | Pelajar-pelajar akan dapat membundarkan suatu nombor positif kepada bilangan angka bererti yang diberi untuk nombor > 1 dan < 1 |
Aktiviti | Penerangan konsep dan contoh-contoh berkaitan, soal jawab |
Kemahiran Berfikir | Membuat keputusan |
Nilai Murni | Gigih |
Refleksi | Kebanyakan pelajar menulis nombor-nombor yang diberikan dalam angka bererti yang ditetapkan |
Hari/Tarikh/Minggu | Khamis/5 Januari 2012/1 |
Masa | 10.55 – 11.30 am |
Kelas | 4K5 |
Subjek | Matematik |
Tajuk | 1.1 Angka Bererti |
Objektif Pembelajaran | Memahami dan menggunakan konsep angka bererti |
Hasil Pembelajaran | Pelajar-pelajar akan dapat membundarkan suatu nombor positif kepada bilangan angka bererti yang diberi untuk nombor > 1 dan < 1 |
Aktiviti | Penerangan konsep dan contoh-contoh berkaitan, soal jawab |
Kemahiran Berfikir | Membuat keputusan |
Nilai Murni | Gigih |
Refleksi | 70 % daripada pelajar dapat membundarkan nombor perpuluhan yang diberikan kepada bilangan angka bererti yang dikehendaki |
Hari/Tarikh/Minggu | Khamis/5 Januari 2012/1 |
Masa | 12.05 – 12.40 pm |
Kelas | 4K10 |
Subjek | Matematik |
Tajuk | 1.1 Angka Bererti |
Objektif Pembelajaran | Memahami dan menggunakan konsep angka bererti |
Hasil Pembelajaran | Pelajar-pelajar akan dapat membundarkan suatu nombor positif kepada bilangan angka bererti yang diberi untuk nombor > 1 dan < 1 |
Aktiviti | Penerangan konsep dan contoh-contoh berkaitan, soal jawab |
Kemahiran Berfikir | Membuat keputusan |
Nilai Murni | Gigih |
Refleksi | Daripada pencerapan melalui pemerhatian dan soal jawab, kebanyakan pelajar dalam kelas didapati adalah lemah pencapaian akademik. Maka, pencapaian hasil pembelajaran pada tahap memuaskan adalah sasaran yang boleh diharapkan. |
Hari/Tarikh/Minggu | Isnin/9 Jan 2012/2 |
Masa | 12.05 – 12.40 pm |
Kelas | 4K3 |
Subjek | Matematik |
Tajuk | 1.1 Angka Bereti |
Objektif Pembelajaran | Memahami dan menggunakan konsep angka bererti |
Hasil Pembelajaran |
|
Aktiviti | Penerangan konsep nombor piawai berserta contoh yang berkaitan, soal jawab |
Kemahiran Berfikir | Membuat keputusan |
Nilai Murni | Tekun, jujur |
Refleksi | Hasil pelajar tercapai dengan kadar 70%, selebih adalah masalah kekeliruan konsep yang boleh diperbaiki melalui latihan dan perbincangan |
Hari/Tarikh/Minggu | Selasa/10 Jan 2012/2 |
Masa | 7.05 – 8.15 am |
Kelas | 4K10 |
Subjek | Matematik |
Tajuk | 1.1 Angka Bererti |
Objektif Pembelajaran | Memahami dan menggunakan konsep angka bererti |
Hasil Pembelajaran | Pelajar-pelajar akan dapat membundarkan nombor-nombor perpuluhan hasil dari pengiraan beberapa operasi aritmetik kepada angka bererti yang dikehendaki |
Aktiviti | Perbincangan dan soal jawab |
Kemahiran Berfikir | Menyelesaikan masalah |
Nilai Murni | Tekun, rajin |
Refleksi | Kaedah P & P yang digunakan untuk kelas ini adalah yang asas sebab majority daripada adalah lemah pencapaian akademik |
Hari/Tarikh/Minggu | Selasa/10 Jan 2012/2 |
Masa | 9.45 – 10.55am |
Kelas | 4K5 |
Subjek | Matematik |
Tajuk | 1.1 Angka Bereti |
Objektif Pembelajaran | Memahami dan menggunakan konsep angka bererti |
Hasil Pembelajaran |
|
Aktiviti | Penerangan konsep nombor piawai berserta contoh yang berkaitan, soal jawab |
Kemahiran Berfikir | Membuat keputusan |
Nilai Murni | Tekun, jujur |
Refleksi | Hasil pelajar tercapai dengan kadar 70%, masalah kekeliruan konsep yang boleh diperbaiki melalui latihan dan perbincangan |
Hari/Tarikh/Minggu | Rabu/11 Jan 2012/2 |
Masa | 11.30 am – 12.40 pm |
Kelas | 4K3 |
Subjek | Matematik |
Tajuk | 1.2 Bentuk Piawai |
Objektif Pembelajaran | Memahami dan menggunakan konsep bentuk piawai untuk menyelesaikan masalah |
Hasil Pembelajaran |
|
Aktiviti | Penerangan konsep dan contoh-contoh yang berkaitan, perbincangan |
Kemahiran Berfikir | Menyelesaikan masalah |
Nilai Murni | Tekun, gigih |
Refleksi | Hanya sekitar 20 % sahaja yang mempunyai masalah dalam melaksanakan operasi aritmetik sebarang dan menukarkan jawapan ke dalam bentuk piawai. Kumpulan ini perlu didedahkan dengan lebih banyak latihan dan contoh. |
Hari/Tarikh/Minggu | Khamis/12 Jan 2012/2 |
Masa | 8.15 – 9.25 am |
Kelas | 4K3 |
Subjek | Matematik |
Tajuk | 1.2 Bentuk Piawai 2.1 Ungkapan Kuadratik |
Objektif Pembelajaran | Memahami dan menggunakan konsep bentuk piawai untuk menyelesaikan masalah |
Hasil Pembelajaran |
|
Aktiviti | Penerangan konsep dan contoh-contoh yang berkaitan, perbincangan latihan |
Kemahiran Berfikir | Menyelesaikan masalah |
Nilai Murni | Jujur, tekun |
Refleksi | Semua dapat mengenal pasti ungkapan kuadratik tetapi 40 % ada masalah apabila mendarab dua ungkapan linear untuk membentuk ungkapan kuadratik |
Hari/Tarikh/Minggu | Khamis/12 Jan 2012/2 |
Masa | 10.55 – 11.30 am |
Kelas | 4K5 |
Subjek | Matematik |
Tajuk | 1.2 Bentuk Piawai |
Objektif Pembelajaran | Memahami dan menggunakan konsep bentuk piawai untuk menyelesaikan masalah |
Hasil Pembelajaran | Pelajar2 akan dapat menyelesaikan masalah yang melibatkan nombor dalam bentuk piawai |
Aktiviti | Penerangan konsep dan contoh-contoh yang berkaitan, perbincangan latihan |
Kemahiran Berfikir | Menyelesaikan masalah |
Nilai Murni | Jujur, tekun |
Refleksi | Penggunaan dwi bahasa digunakan kerana ada pelajar keliru tentang penggunaan istilah dalam bahasa Melayu dan Inggeris terutama menjawab soalan yang berkaitan dengan penyelesaian nombor piawai |
Hari/Tarikh/Minggu | Khamis/12 Jan 2012/2 |
Masa | 12.05 – 12.40 pm |
Kelas | 4K10 |
Subjek | Matematik |
Tajuk | 1.2 Bentuk Piawai |
Objektif Pembelajaran | Memahami dan menggunakan konsep bentuk piawai untuk menyelesaikan masalah |
Hasil Pembelajaran | Pelajar-pelajar akan dapat melaksanakan operasi tambah, tolak, darab dan bahagi bagi sebarang nombor dan menyatakan jawapan dalam bentuk piawai |
Aktiviti | Penerangan konsep dan contoh-contoh yang berkaitan, perbincangan latihan |
Kemahiran Berfikir | Menyelesaikan masalah |
Nilai Murni | Jujur, tekun |
Refleksi | Hampir semua pelajar diddapati sangat lemah dalam matematik, kaedah inkuiri didapati tidak sesuai untuk kelas ini. Pelajar2 mesti dibantu walaupun menyelesaikan masalah matematik yang mudah |
Hari/Tarikh/Minggu | Jumaat/13 Jan 2012/2 |
Masa | 7.05 - 8.15 am |
Kelas | 4K5 |
Subjek | Matematik |
Tajuk | 2.1 Ungkapan Kuadratik |
Objektif Pembelajaran | Memahami konsep ungkapan kuadratik |
Hasil Pembelajaran |
|
Aktiviti | Penerangan konsep dan contoh-contoh yang berkaitan, perbincangan latihan |
Kemahiran Berfikir | Menyelesaikan masalah |
Nilai Murni | Jujur, tekun |
Refleksi | Semua mengenap pasti ungkapan kuadratik tetapi ada beberapa orang pelajar ada masalah mendarab dua ungkapan linear. |
Hari/Tarikh/Minggu | Jumaat/13 Jan 2012/2 |
Masa | 9.40 – 10.40 am |
Kelas | 4K10 |
Subjek | Matematik |
Tajuk | 1.2 Bentuk Piawai 2.1 Ungkapan Kuadratik |
Objektif Pembelajaran | Memahami konsep ungkapan kuadratik |
Hasil Pembelajaran |
|
Aktiviti | Penerangan konsep dan contoh-contoh yang berkaitan, perbincangan latihan |
Kemahiran Berfikir | Menyelesaikan masalah |
Nilai Murni | Jujur, tekun |
Refleksi | Pelajar2 dibimbing dengan sepenuhnya walaupun contoh2 yang digunakan semasa P & P adalah yang mudah. Jika tidak, penyelesaian contoh yang mudah sekalipun memakan masa hamper 30 minit! |
Hari/Tarikh/Minggu | Isnin/16 Jan 2012/3 |
Masa | 12.05 am – 12.40 pm |
Kelas | 4K3 |
Subjek | Matematik |
Tajuk | 2.1 Ungkapan Kuadratik |
Objektif Pembelajaran | Memahami konsep ungkapan kuadratik |
Hasil Pembelajaran |
|
Aktiviti | Penerangan konsep dan contoh-contoh yang berkaitan, perbincangan latihan |
Kemahiran Berfikir | Menyelesaikan masalah |
Nilai Murni | Jujur, tekun |
Refleksi | 40 % daripada pelajar tidak dapat membentuk ungkapan kuadratik dengan mendarab 2 ungkapan linear kerana lupa cara mendarab ungkapan linear. Pelajar2 ini diingatkan semula cara mendarab ungkapan linear yang berkaitan. |
Hari/Tarikh/Minggu | Selasa/17 Jan 2012/3 |
Masa | 10.10 – 11.10 am |
Kelas | 4K5 |
Subjek | Matematik |
Tajuk | 2.1 Ungkapan Kuadratik |
Objektif Pembelajaran | Memahami konsep ungkapan kuadratik |
Hasil Pembelajaran |
|
Aktiviti | Penerangan konsep dan contoh-contoh yang berkaitan, perbincangan latihan |
Kemahiran Berfikir | Menyelesaikan masalah, membuat keputusan |
Nilai Murni | Jujur, tekun |
Refleksi | Ramai pelajar mengaku telah lupa cara mendarab 2 ungkapan linear, sedikit ulangkaji diperlukan |
Hari/Tarikh/Minggu | Selasa/17 Jan 2012/3 |
Masa | 8.15 – 9.05 am |
Kelas | 4K10 |
Subjek | Matematik |
Tajuk | 2.1 Ungkapan Kuadratik |
Objektif Pembelajaran | Memahami konsep ungkapan kuadratik |
Hasil Pembelajaran | Pelajar2 akan dapat membentuk ungkapan kuadratik dengan mendarab dua ungkapan linear |
Aktiviti | Penerangan konsep dan contoh-contoh yang berkaitan, perbincangan latihan |
Kemahiran Berfikir | Menyelesaikan masalah, membuat keputusan |
Nilai Murni | Jujur, tekun |
Refleksi | Ramai (80%) pelajar mengaku telah mengetahui cara mendarab 2 ungkapan linear. Secara keseluruhan, pelajar2 tidak mempunyai kemahiran asas mengira. Mengajar kelas ini memberikan pengalaman yang mencabar. Selepas diberikan ulangkaji, hanya 4 orang sahaja yang dapat mendarab 2 ungkapan linear yang diberkan dalam contoh. |
Hari/Tarikh/Minggu | Rabu/18 Jan 2012/3 |
Masa | 11.30 am – 12.40 pm |
Kelas | 4K3 |
Subjek | Matematik |
Tajuk | 2.2 Pemfaktoran ungkapan kuadratik |
Objektif Pembelajaran | Memfaktorkan ungkapan kuadratik |
Hasil Pembelajaran | Pelajar2 akan dapat memfaktorkan ungkapan kuadratik yang berbentuk b = 0 atau c = 0 dan p, p dan q ialah nombor kuasa dua sempurna |
Aktiviti | Penerangan konsep dan contoh-contoh yang berkaitan, perbincangan latihan |
Kemahiran Berfikir | Menyelesaikan masalah, membuat keputusan |
Nilai Murni | Jujur, tekun |
Refleksi | Kebanyakan (70 %) daripada pelajar dapat memfaktorkan ungkapan kuadratik yang diberikan |
Hari/Tarikh/Minggu | Khamis/19 Jan 2012/3 |
Masa | 8.15 – 9.25 am |
Kelas | 4K3 |
Subjek | Matematik |
Tajuk | 2.2 Pemfaktoran ungkapan kuadratik |
Objektif Pembelajaran | Memfaktorkan ungkapan kuadratik |
Hasil Pembelajaran | Pelajar2 akan dapat memfaktorkan ungkapan kuadratik yang berbentuk a, b dan c bukan sifar |
Aktiviti | Penerangan konsep dan contoh-contoh yang berkaitan, perbincangan latihan |
Kemahiran Berfikir | Menyelesaikan masalah, membuat keputusan |
Nilai Murni | Jujur, tekun |
Refleksi | 30 % daripada pelajar mempunyai masalah memfaktorkan ungkapan kuadratik yang berbentuk kerana telah lupa proses pemfaktoran. |
Hari/Tarikh/Minggu | Khamis/19 Jan 2012/3 |
Masa | 10.55 – 11.30 am |
Kelas | 4K5 |
Subjek | Matematik |
Tajuk | 2.2 Pemfaktoran ungkapan kuadratik |
Objektif Pembelajaran | Memfaktorkan ungkapan kuadratik |
Hasil Pembelajaran | Pelajar2 akan dapat memfaktorkan ungkapan kuadratik yang berbentuk b = 0 atau c = 0 dan p, p dan q ialah nombor kuasa dua sempurna |
Aktiviti | Penerangan konsep dan contoh-contoh yang berkaitan, perbincangan latihan |
Kemahiran Berfikir | Menyelesaikan masalah, membuat keputusan |
Nilai Murni | Jujur, tekun |
Refleksi | Ada pelajar mengaku bahawa perubahan penggunaan bahasa menjejaskan sedikit pemahaman konsep matematik terutamanya istilah2 yang digunakan |
Hari/Tarikh/Minggu | Khamis/19 Jan 2012/3 |
Masa | 12.05 – 12.40 pm |
Kelas | 4K10 |
Subjek | Matematik |
Tajuk | 2.2 Pemfaktoran ungkapan kuadratik |
Objektif Pembelajaran | Memfaktorkan ungkapan kuadratik |
Hasil Pembelajaran | Pelajar2 akan dapat memfaktorkan ungkapan kuadratik yang berbentuk b atau c = 0 dan p, p dan q ialah nombor kuasa dua sempurna |
Aktiviti | Penerangan konsep dan contoh-contoh yang berkaitan, perbincangan latihan |
Kemahiran Berfikir | Menyelesaikan masalah, membuat keputusan |
Nilai Murni | Jujur, tekun |
Refleksi | Proses P & P adalah perlahan, pelajar2 memerlukan masa yang lama untuk menjawab soalan walaupun soalan2 yang diberikan dalam aktiviti perbincangan adalah mudah. |
Hari/Tarikh/Minggu | Jumaat/20 Jan 2012/3 |
Masa | 7.05 – 8.15 am |
Kelas | 4K5 |
Subjek | Matematik |
Tajuk | 2.2 Pemfaktoran ungkapan kuadratik |
Objektif Pembelajaran | Memfaktorkan ungkapan kuadratik |
Hasil Pembelajaran | Pelajar2 akan dapat memfaktorkan ungkapan kuadratik yang berbentuk b ≠ 0 atau c ≠ 0 |
Aktiviti | Penerangan konsep dan contoh-contoh yang berkaitan, perbincangan latihan |
Kemahiran Berfikir | Menyelesaikan masalah, membuat keputusan |
Nilai Murni | Jujur, tekun |
Refleksi | Melalui pemerhatian, didapati bahawa 60 % daripada pelajar dapat memfaktorkan ungkapan kuadratik tanpa bantuan. Selebihnya masih memerlukan bimbingan daripada guru. |
Hari/Tarikh/Minggu | Jumaat/20 Jan 2012/3 |
Masa | 9.40 – 10.40 am |
Kelas | 4K10 |
Subjek | Matematik |
Tajuk | 2.2 Pemfaktoran ungkapan kuadratik |
Objektif Pembelajaran | Memfaktorkan ungkapan kuadratik |
Hasil Pembelajaran | Pelajar2 akan dapat memfaktorkan ungkapan kuadratik yang berbentuk b ≠ 0 atau c ≠ 0 |
Aktiviti | Penerangan konsep dan contoh-contoh yang berkaitan, perbincangan latihan |
Kemahiran Berfikir | Menyelesaikan masalah, membuat keputusan |
Nilai Murni | Jujur, tekun |
Refleksi | Pelajar2 perlu dibimbing setiap masa kerana pelajar2 mudah hilang tumpuan ketika P & P. |
Day/Date/Week | Monday/9 Jan 2011/2 |
Time | 10.55 am – 12.05 pm |
Class | 5S2 |
Subject | Additional Mathematics |
Chapter | 1.1 Arithmetic Progression |
Learning objectives | Understand & use the concept arithmetic progression |
Learning outcomes |
|
Activities | Concepts & examples discussion, Q & A |
CCTS | Making connections |
Noble values | Cooperative |
Reflection | Few students have problem interpreting information given in the question into mathematical sentences, thus they have problem solving the questions. |
Day/Date/Week | Tuesday/10 Jan 2012/2 |
Time | 9.45 – 10.55 am |
Class | 5S1 |
Subject | Additional Mathematics |
Chapter | 1.1 Arithmetic Progression |
Learning objectives | Understand & use the concept arithmetic progression |
Learning outcomes |
|
Activities | Concepts & examples discussion, exercise discussion, Q & A |
CCTS | Making connection, recognising relationship & patterns |
Noble values | Keen, hardworking |
Reflection | 80 % of the students were able the sum of n terms of AP with the given conditions |
Day/Date/Week | Wednesday/11 Jan 2012/2 |
Time | 8.15 - 9.25 am |
Class | 5S2 |
Subject | Additional Mathematics |
Chapter | 1.1 Arithmetic Progression |
Learning objectives | Understand & use the concept arithmetic progression |
Learning outcomes |
|
Activities | Concepts & examples discussion, exercise discussion, Q & A |
CCTS | Making connection, recognising relationship & patterns |
Noble values | Keen, hardworking |
Reflection | About 80 % of the students were able to find the sum of specific number of terms in A.P. |
Day/Date/Week | Friday/13 Jan 2012/2 |
Time | 10.40 – 11.40 am |
Class | 5S1 |
Subject | Additional Mathematics |
Chapter | 1.2 Geometric Progression (GP) |
Learning objectives | Understand & use the concept geometric progression |
Learning outcomes |
|
Activities | Concepts & examples discussion, exercise discussion, Q & A |
CCTS | Recognising relationship, making connection |
Noble values | Accurate |
Reflection | Based on observation, all students were able to determine terms and specific terms in GP. |
Day/Date/Week | Monday/ 16 Jan 2011/3 |
Time | 10.55 am – 12.05 pm |
Class | 5S2 |
Subject | Additional Mathematics |
Chapter | 1.2 Geometric Progression (GP) |
Learning objectives | Understand & use the concept geometric progression |
Learning outcomes |
|
Activities | Concepts & examples discussion, exercise discussion, Q & A |
CCTS | Recognising relationship, making connection |
Noble values | Accurate |
Reflection | Based on observation, only 10% of the students had problem finding the number of terms in GP. |
Day/Date/Week | Tuesday/ 17 Jan 2011/3 |
Time | 11.30 am – 12.40 pm |
Class | 5S1 |
Subject | Additional Mathematics |
Chapter | 1.2 Geometric Progression (GP) |
Learning objectives | Understand & use the concept geometric progression |
Learning outcomes |
|
Activities | Concepts & examples discussion, exercise discussion, Q & A |
CCTS | Recognising relationship, making connection |
Noble values | Accurate |
Reflection | Most students (80%) were able to complete the given task without much supervision. |
Day/Date/Week | Wednesday/18 Jan 2012/3 |
Time | 8.15 – 9.25 am |
Class | 5S2 |
Subject | Additional Mathematics |
Chapter | 1.2 Geometric Progression (GP) |
Learning objectives | Understand & use the concept geometric progression |
Learning outcomes |
|
Activities | Concepts & examples discussion, exercise discussion, Q & A |
CCTS | Recognising relationship, making connection |
Noble values | Accurate |
Reflection | Some students have problem solving complex GP problem such as combination of sum and number of terms in GP. |
Day/Date/Week | Friday/20 Jan 2012/3 |
Time | 10.40 – 11.40 am |
Class | 5S1 |
Subject | Additional Mathematics |
Chapter | 1.2 Geometric Progression (GP) |
Learning objectives | Understand & use the concept geometric progression |
Learning outcomes |
|
Activities | Concepts & examples discussion, exercise discussion, Q & A |
CCTS | Recognising relationship, making connection |
Noble values | Accurate |
Reflection | Almost (90%) every students were able to solve problem involving GP such as combination of sum, number of terms and sum to infinity. |
1 comment:
Cikgu David,
Terima kasih diucapkan
RPH lengkap dan terkini telah disediakan
agar ia kekal berterusan
demi mamaju kemajuan
Post a Comment