Hari/Tarikh/Minggu | Selasa/7 Feb 2012/6 |
Masa | 9.45 – 10.55 am |
Kelas | 4K5 |
Subjek | Matematik |
Tajuk | 2.4 Punca Persamaan Kuadratik |
Objektif Pembelajaran | Memahami dan menggunakan konsep punca persamaan kuadratik untuk menyelesaikan masalah |
Hasil Pembelajaran |
|
Aktiviti | Penerangan konsep dan contoh-contoh yang berkaitan, perbincangan latihan |
Kemahiran Berfikir | Menyelesaikan masalah, membuat keputusan |
Nilai Murni | Jujur, tekun |
Refleksi | Kebanyakan (70%) pelajar dapat menentukan punca persamaan kuadratik dengan menggunakan kaedah cuba jaya dan pemfaktoran. |
Hari/Tarikh/Minggu | Selasa/7 Feb 2012/6 |
Masa | 7.05 – 8.15 am |
Kelas | 4K10 |
Subjek | Matematik |
Tajuk | 2.4 Punca Persamaan Kuadratik |
Objektif Pembelajaran | Memahami dan menggunakan konsep punca persamaan kuadratik untuk menyelesaikan masalah |
Hasil Pembelajaran | Pelajar2 akan menentukan punca suatu persamaan kuadratik dengan kaedah cuba jaya dan pemfaktoran |
Aktiviti | Penerangan konsep dan contoh-contoh yang berkaitan, perbincangan latihan |
Kemahiran Berfikir | Menyelesaikan masalah, membuat keputusan |
Nilai Murni | Jujur, tekun |
Refleksi | Hanya kira-kira 15% sahaja daripada pelajar kelas betul-betul boleh menentukan punca persamaan kuadratik dengan kaedah cuba jaya, selebihnya perlu didorong walaupun untuk menyalin nota! |
Hari/Tarikh/Minggu | Rabu/8 Feb 2012/6 |
Masa | 11.40 am – 12.40 pm |
Kelas | 4K3 |
Subjek | Matematik |
Tajuk | 2.4 Punca Persamaan Kuadratik |
Objektif Pembelajaran | Memahami dan menggunakan konsep punca persamaan kuadratik untuk menyelesaikan masalah |
Hasil Pembelajaran |
|
Aktiviti | Penerangan konsep dan contoh-contoh yang berkaitan, perbincangan latihan |
Kemahiran Berfikir | Menyelesaikan masalah, membuat keputusan |
Nilai Murni | Jujur, tekun |
Refleksi | Kebanyakan (70%) pelajar dapat menentukan punca persamaan kuadratik dengan menggunakan kaedah cuba jaya dan pemfaktoran. |
Hari/Tarikh/Minggu | Khamis/9 Feb 2012/6 |
Masa | 8.15 – 9.25 am |
Kelas | 4K3 |
Subjek | Matematik |
Tajuk | 2.4 Punca Persamaan Kuadratik 3.1 Set |
Objektif Pembelajaran |
|
Hasil Pembelajaran |
|
Aktiviti | Penerangan konsep dan contoh-contoh yang berkaitan, perbincangan latihan |
Kemahiran Berfikir | Menyelesaikan masalah, membuat keputusan |
Nilai Murni | Jujur, tekun |
Refleksi | Ada pelajar2 telah lupa rumus bagi luas dan isipadu bagi bentuk2 geometri, maka mereka tidak dapat menyelesaikan masalah yang masalah yang melibatkan persamaan kuadratik jika tidak diberitahu terlebih dahulu. Bagi set, tiada masalah bagi pelajar2 mentakrif set dengan tatatanda set dan pengisihan objek2 berdasarkan ciri2 tertentu. |
Hari/Tarikh/Minggu | Khamis/9 Feb 2012/6 |
Masa | 10.55 – 11.30 am |
Kelas | 4K5 |
Subjek | Matematik |
Tajuk | 2.4 Punca Persamaan Kuadratik |
Objektif Pembelajaran | Memahami dan menggunakan konsep punca persamaan kuadratik untuk menyelesaikan masalah |
Hasil Pembelajaran | Pelajar2 akan dapat menyelesaikan masalah yang melibatkan persamaan |
Aktiviti | Penerangan konsep dan contoh-contoh yang berkaitan, perbincangan latihan |
Kemahiran Berfikir | Menyelesaikan masalah, membuat keputusan |
Nilai Murni | Jujur, tekun |
Refleksi | Pelajar2 perlu dibimbing dalam menyelesaikan masalah berkaitan persamaan kuadratik yang melibatkan luas dan isipadu bentuk2 geometri. |
Hari/Tarikh/Minggu | Khamis/9 Feb 2012/6 |
Masa | 12.05 – 12.40 pm |
Kelas | 4K10 |
Subjek | Matematik |
Tajuk | 2.4 Punca Persamaan Kuadratik |
Objektif Pembelajaran | Memahami dan menggunakan konsep punca persamaan kuadratik untuk menyelesaikan masalah |
Hasil Pembelajaran | Pelajar2 akan menentukan punca suatu persamaan kuadratik dengan kaedah pemfaktoran |
Aktiviti | Penerangan konsep dan contoh-contoh yang berkaitan, perbincangan latihan |
Kemahiran Berfikir | Menyelesaikan masalah, membuat keputusan |
Nilai Murni | Jujur, tekun |
Refleksi | Contoh2 yang digunakan dalam perbincangan penyelesaian persamaan kuadratik adalah yang mudah sahaja kerana majoriti (80%) pelajar2 tidak akan dapat menguasai konsep yang lebih mendalam. Contoh2 yang mudah boleh adalah diharapkan dapat memupuk minat mereka jika dapat menjawab soalan2 yang mudah. |
Hari/Tarikh/Minggu | Jumaat/10 Feb 2012/6 |
Masa | 7.05 – 8.15 am |
Kelas | 4K5 |
Subjek | Matematik |
Tajuk | 3.1 Set |
Objektif Pembelajaran | Memahami konsep set |
Hasil Pembelajaran |
|
Aktiviti | Penerangan konsep dan contoh-contoh yang berkaitan, perbincangan latihan |
Kemahiran Berfikir | Menyelesaikan masalah, membuat keputusan |
Nilai Murni | Jujur, tekun |
Refleksi | Pelajar2 tidak mempunyai masalah mengisih objek-objek mengikut kumpulan tertentu seperti kumpulan nombor genap, ganjil dan lain-lain; dan menggunakan tatatanda set untuk mewakilkan set. |
Hari/Tarikh/Minggu | Jumaat/10 Feb 2012/6 |
Masa | 9.40 – 10.40 am |
Kelas | 4K10 |
Subjek | Matematik |
Tajuk | 3.1 Set |
Objektif Pembelajaran | Memahami konsep set |
Hasil Pembelajaran |
|
Aktiviti | Penerangan konsep dan contoh-contoh yang berkaitan, perbincangan latihan |
Kemahiran Berfikir | Menyelesaikan masalah, membuat keputusan |
Nilai Murni | Jujur, tekun |
Refleksi | Masih ada pelajar2 yang tidak dapat mengumpulkan nombor-nombor mengikut kumpulan nombor seperti nombor genap, ganjil dan lain-lain. Pelajar2 dibimbing setiap masa. |
Hari/Tarikh/Minggu | Sabtu/11 Feb 2012/6 |
Masa | 8.05 – 9.05 am |
Kelas | 4K3 |
Subjek | Matematik |
Tajuk | 3.1 Set |
Objektif Pembelajaran | Memahami konsep set |
Hasil Pembelajaran |
|
Aktiviti | Penerangan konsep dan contoh-contoh yang berkaitan, perbincangan latihan |
Kemahiran Berfikir | Menyelesaikan masalah, melukis gambarajah |
Nilai Murni | Jujur, tekun |
Refleksi | Dari sesi soal jawab, didapati hampir semua (90%) telah mencapai hasil pembelajaran yang ditetapkan. |
Hari/Tarikh/Minggu | Sabtu/11 Feb 2012/6 |
Masa | 10.15 – 10.45 am |
Kelas | 4K5 |
Subjek | Matematik |
Tajuk | 3.1 Set |
Objektif Pembelajaran | Memahami konsep set |
Hasil Pembelajaran |
|
Aktiviti | Penerangan konsep dan contoh-contoh yang berkaitan, perbincangan latihan |
Kemahiran Berfikir | Menyelesaikan masalah, melukis gambarajah |
Nilai Murni | Jujur, tekun |
Refleksi | Kebanyakan pelajar dapat mewakilkan set dengan gambarajah Venn dan menyenarai unsur dan menyatakan bilangan unsur bagi suatu set. |
Hari/Tarikh/Minggu | Sabtu/11 Feb 2012/6 |
Masa | 11.15 – 11.45 am |
Kelas | 4K10 |
Subjek | Matematik |
Tajuk | 3.1 Set |
Objektif Pembelajaran | Memahami konsep set |
Hasil Pembelajaran |
|
Aktiviti | Penerangan konsep dan contoh-contoh yang berkaitan, perbincangan latihan |
Kemahiran Berfikir | Menyelesaikan masalah, melukis gambarajah |
Nilai Murni | Jujur, tekun |
Refleksi | Dengan bimbingan dan bantuan yang mencukupi, 50% daripada pelajar dapat mewakilkan set dengan gambarajah Venn dan menggunakan symbol Î atau Ï. |
Day/Date/Week | Tuesday/7 Feb 2012/6 |
Time | 11.30 am – 12.40 pm |
Class | 5S1 |
Subject | Additional Mathematics |
Chapter | 2.2 Apply Linear Law to Non-linear Law |
Learning objectives | Understand and use the concept of lines of best fit |
Learning outcomes | Students will be able to obtain information from lines of best fit and equations of lines of best fit |
Activities | Concepts & examples discussion, exercises discussion, Q & A |
CCTS | Logical thinking, drawing graph |
Noble values | Precision of graph, careful. |
Reflection | Almost every student was able to obtain information from the graph of lines of best fit and the corresponding equation of line of best fit. |
Day/Date/Week | Wednesday/8 Feb 2012/6 |
Time | 9.05 – 9.55 am |
Class | 5S2 |
Subject | Additional Mathematics |
Chapter | 2.2 Apply Linear Law to Non-linear Law |
Learning objectives | Understand and use the concept of lines of best fit |
Learning outcomes | Students will be able to obtain information from lines of best fit and equations of lines of best fit |
Activities | Concepts & examples discussion, exercises discussion, Q & A |
CCTS | Logical thinking, drawing graph |
Noble values | Precision of graph, careful. |
Reflection | Every students were able to draw line of best of the given data but few (10%) students require guidance in getting information from the graph. |
Day/Date/Week | Friday/10 Feb 2012/6 |
Time | 10.40 – 11.40 am |
Class | 5S1 |
Subject | Additional Mathematics |
Chapter | 2.2 Apply Linear Law to Non-linear Law |
Learning objectives | Understand and use the concept of lines of best fit |
Learning outcomes | Students will be able to obtain information from lines of best fit and equations of lines of best fit |
Activities | Enrichment exercise, discussion, Q & A |
CCTS | Logical thinking, drawing graph |
Noble values | Precision of graph, problem solving, careful. |
Reflection | Enrichment exercise done, some questions require students to work in groups in order to solve. |
1 comment:
RPH Minggu bagi tahun 2012 lengkap dan dikemas kini.
Post a Comment