Monday, February 13, 2012

RPH MINGGU 6

Hari/Tarikh/Minggu

Selasa/7 Feb 2012/6

Masa

9.45 – 10.55 am

Kelas

4K5

Subjek

Matematik

Tajuk

2.4 Punca Persamaan Kuadratik

Objektif Pembelajaran

Memahami dan menggunakan konsep punca persamaan kuadratik untuk menyelesaikan masalah

Hasil Pembelajaran

  1. Pelajar2 akan menentukan punca suatu persamaan kuadratik dengan kaedah cuba jaya dan pemfaktoran
  2. Pelajar2 akan dapat menyelesaikan masalah yang melibatkan persamaan

Aktiviti

Penerangan konsep dan contoh-contoh yang berkaitan, perbincangan latihan

Kemahiran Berfikir

Menyelesaikan masalah, membuat keputusan

Nilai Murni

Jujur, tekun

Refleksi

Kebanyakan (70%) pelajar dapat menentukan punca persamaan kuadratik dengan menggunakan kaedah cuba jaya dan pemfaktoran.

Hari/Tarikh/Minggu

Selasa/7 Feb 2012/6

Masa

7.05 – 8.15 am

Kelas

4K10

Subjek

Matematik

Tajuk

2.4 Punca Persamaan Kuadratik

Objektif Pembelajaran

Memahami dan menggunakan konsep punca persamaan kuadratik untuk menyelesaikan masalah

Hasil Pembelajaran

Pelajar2 akan menentukan punca suatu persamaan kuadratik dengan kaedah cuba jaya dan pemfaktoran

Aktiviti

Penerangan konsep dan contoh-contoh yang berkaitan, perbincangan latihan

Kemahiran Berfikir

Menyelesaikan masalah, membuat keputusan

Nilai Murni

Jujur, tekun

Refleksi

Hanya kira-kira 15% sahaja daripada pelajar kelas betul-betul boleh menentukan punca persamaan kuadratik dengan kaedah cuba jaya, selebihnya perlu didorong walaupun untuk menyalin nota!

Hari/Tarikh/Minggu

Rabu/8 Feb 2012/6

Masa

11.40 am – 12.40 pm

Kelas

4K3

Subjek

Matematik

Tajuk

2.4 Punca Persamaan Kuadratik

Objektif Pembelajaran

Memahami dan menggunakan konsep punca persamaan kuadratik untuk menyelesaikan masalah

Hasil Pembelajaran

  1. Pelajar2 akan menentukan punca suatu persamaan kuadratik dengan kaedah cuba jaya dan pemfaktoran
  2. Pelajar2 akan dapat menyelesaikan masalah yang melibatkan persamaan

Aktiviti

Penerangan konsep dan contoh-contoh yang berkaitan, perbincangan latihan

Kemahiran Berfikir

Menyelesaikan masalah, membuat keputusan

Nilai Murni

Jujur, tekun

Refleksi

Kebanyakan (70%) pelajar dapat menentukan punca persamaan kuadratik dengan menggunakan kaedah cuba jaya dan pemfaktoran.


Hari/Tarikh/Minggu

Khamis/9 Feb 2012/6

Masa

8.15 – 9.25 am

Kelas

4K3

Subjek

Matematik

Tajuk

2.4 Punca Persamaan Kuadratik

3.1 Set

Objektif Pembelajaran

  1. Memahami dan menggunakan konsep punca persamaan kuadratik untuk menyelesaikan masalah
  2. Memahami konsep set

Hasil Pembelajaran

  1. Pelajar2 akan dapat menyelesaikan masalah yang melibatkan persamaan
  2. Pelajar2 akan dapat mengisih senarai benda yang diberikan mengikut kumpulan tertentu
  3. Pelajar2 akan dapat mentakrif set dengan pemerihalan dan tatatanda set

Aktiviti

Penerangan konsep dan contoh-contoh yang berkaitan, perbincangan latihan

Kemahiran Berfikir

Menyelesaikan masalah, membuat keputusan

Nilai Murni

Jujur, tekun

Refleksi

Ada pelajar2 telah lupa rumus bagi luas dan isipadu bagi bentuk2 geometri, maka mereka tidak dapat menyelesaikan masalah yang masalah yang melibatkan persamaan kuadratik jika tidak diberitahu terlebih dahulu. Bagi set, tiada masalah bagi pelajar2 mentakrif set dengan tatatanda set dan pengisihan objek2 berdasarkan ciri2 tertentu.

Hari/Tarikh/Minggu

Khamis/9 Feb 2012/6

Masa

10.55 – 11.30 am

Kelas

4K5

Subjek

Matematik

Tajuk

2.4 Punca Persamaan Kuadratik

Objektif Pembelajaran

Memahami dan menggunakan konsep punca persamaan kuadratik untuk menyelesaikan masalah

Hasil Pembelajaran

Pelajar2 akan dapat menyelesaikan masalah yang melibatkan persamaan

Aktiviti

Penerangan konsep dan contoh-contoh yang berkaitan, perbincangan latihan

Kemahiran Berfikir

Menyelesaikan masalah, membuat keputusan

Nilai Murni

Jujur, tekun

Refleksi

Pelajar2 perlu dibimbing dalam menyelesaikan masalah berkaitan persamaan kuadratik yang melibatkan luas dan isipadu bentuk2 geometri.


Hari/Tarikh/Minggu

Khamis/9 Feb 2012/6

Masa

12.05 – 12.40 pm

Kelas

4K10

Subjek

Matematik

Tajuk

2.4 Punca Persamaan Kuadratik

Objektif Pembelajaran

Memahami dan menggunakan konsep punca persamaan kuadratik untuk menyelesaikan masalah

Hasil Pembelajaran

Pelajar2 akan menentukan punca suatu persamaan kuadratik dengan kaedah pemfaktoran

Aktiviti

Penerangan konsep dan contoh-contoh yang berkaitan, perbincangan latihan

Kemahiran Berfikir

Menyelesaikan masalah, membuat keputusan

Nilai Murni

Jujur, tekun

Refleksi

Contoh2 yang digunakan dalam perbincangan penyelesaian persamaan kuadratik adalah yang mudah sahaja kerana majoriti (80%) pelajar2 tidak akan dapat menguasai konsep yang lebih mendalam. Contoh2 yang mudah boleh adalah diharapkan dapat memupuk minat mereka jika dapat menjawab soalan2 yang mudah.


Hari/Tarikh/Minggu

Jumaat/10 Feb 2012/6

Masa

7.05 – 8.15 am

Kelas

4K5

Subjek

Matematik

Tajuk

3.1 Set

Objektif Pembelajaran

Memahami konsep set

Hasil Pembelajaran

  1. Pelajar2 akan dapat mengisih senarai benda yang diberikan mengikut kumpulan tertentu
  2. Pelajar2 akan dapat mentakrif set dengan pemerihalan dan tatatanda set
  3. Pelajar2 akan dapat mengenal pasti sama ada unsur2 yang diberi adalah unsur bagi set yang diberi dan menggunakan simbol Î atau Ï

Aktiviti

Penerangan konsep dan contoh-contoh yang berkaitan, perbincangan latihan

Kemahiran Berfikir

Menyelesaikan masalah, membuat keputusan

Nilai Murni

Jujur, tekun

Refleksi

Pelajar2 tidak mempunyai masalah mengisih objek-objek mengikut kumpulan tertentu seperti kumpulan nombor genap, ganjil dan lain-lain; dan menggunakan tatatanda set untuk mewakilkan set.

Hari/Tarikh/Minggu

Jumaat/10 Feb 2012/6

Masa

9.40 – 10.40 am

Kelas

4K10

Subjek

Matematik

Tajuk

3.1 Set

Objektif Pembelajaran

Memahami konsep set

Hasil Pembelajaran

  1. Pelajar2 akan dapat mengisih senarai benda yang diberikan mengikut kumpulan tertentu
  2. Pelajar2 akan dapat mentakrif set dengan pemerihalan dan tatatanda set

Aktiviti

Penerangan konsep dan contoh-contoh yang berkaitan, perbincangan latihan

Kemahiran Berfikir

Menyelesaikan masalah, membuat keputusan

Nilai Murni

Jujur, tekun

Refleksi

Masih ada pelajar2 yang tidak dapat mengumpulkan nombor-nombor mengikut kumpulan nombor seperti nombor genap, ganjil dan lain-lain. Pelajar2 dibimbing setiap masa.

Hari/Tarikh/Minggu

Sabtu/11 Feb 2012/6

Masa

8.05 – 9.05 am

Kelas

4K3

Subjek

Matematik

Tajuk

3.1 Set

Objektif Pembelajaran

Memahami konsep set

Hasil Pembelajaran

  1. Pelajar2 akan dapat mewakilkan set dengan gambarajah Venn
  2. Pelajar2 akan dapat menyenaraikan unsur dan menyatakan bilangan unsur bagi suatu set
  3. Pelajar2 akan dapat menentukan sama ada suatu set merupakan set kosong

Aktiviti

Penerangan konsep dan contoh-contoh yang berkaitan, perbincangan latihan

Kemahiran Berfikir

Menyelesaikan masalah, melukis gambarajah

Nilai Murni

Jujur, tekun

Refleksi

Dari sesi soal jawab, didapati hampir semua (90%) telah mencapai hasil pembelajaran yang ditetapkan.


Hari/Tarikh/Minggu

Sabtu/11 Feb 2012/6

Masa

10.15 – 10.45 am

Kelas

4K5

Subjek

Matematik

Tajuk

3.1 Set

Objektif Pembelajaran

Memahami konsep set

Hasil Pembelajaran

  1. Pelajar2 akan dapat mewakilkan set dengan gambarajah Venn
  2. Pelajar2 akan dapat menyenaraikan unsur dan menyatakan bilangan unsur bagi suatu set

Aktiviti

Penerangan konsep dan contoh-contoh yang berkaitan, perbincangan latihan

Kemahiran Berfikir

Menyelesaikan masalah, melukis gambarajah

Nilai Murni

Jujur, tekun

Refleksi

Kebanyakan pelajar dapat mewakilkan set dengan gambarajah Venn dan menyenarai unsur dan menyatakan bilangan unsur bagi suatu set.

Hari/Tarikh/Minggu

Sabtu/11 Feb 2012/6

Masa

11.15 – 11.45 am

Kelas

4K10

Subjek

Matematik

Tajuk

3.1 Set

Objektif Pembelajaran

Memahami konsep set

Hasil Pembelajaran

  1. Pelajar2 akan dapat mengenal pasti sama ada unsur2 yang diberi adalah unsur bagi set yang diberi dan menggunakan simbol Î atau Ï
  2. Pelajar2 akan dapat mewakilkan set dengan gambarajah Venn

Aktiviti

Penerangan konsep dan contoh-contoh yang berkaitan, perbincangan latihan

Kemahiran Berfikir

Menyelesaikan masalah, melukis gambarajah

Nilai Murni

Jujur, tekun

Refleksi

Dengan bimbingan dan bantuan yang mencukupi, 50% daripada pelajar dapat mewakilkan set dengan gambarajah Venn dan menggunakan symbol Î atau Ï.

Day/Date/Week

Tuesday/7 Feb 2012/6

Time

11.30 am – 12.40 pm

Class

5S1

Subject

Additional Mathematics

Chapter

2.2 Apply Linear Law to Non-linear Law

Learning objectives

Understand and use the concept of lines of best fit

Learning outcomes

Students will be able to obtain information from lines of best fit and equations of lines of best fit

Activities

Concepts & examples discussion, exercises discussion, Q & A

CCTS

Logical thinking, drawing graph

Noble values

Precision of graph, careful.

Reflection

Almost every student was able to obtain information from the graph of lines of best fit and the corresponding equation of line of best fit.

Day/Date/Week

Wednesday/8 Feb 2012/6

Time

9.05 – 9.55 am

Class

5S2

Subject

Additional Mathematics

Chapter

2.2 Apply Linear Law to Non-linear Law

Learning objectives

Understand and use the concept of lines of best fit

Learning outcomes

Students will be able to obtain information from lines of best fit and equations of lines of best fit

Activities

Concepts & examples discussion, exercises discussion, Q & A

CCTS

Logical thinking, drawing graph

Noble values

Precision of graph, careful.

Reflection

Every students were able to draw line of best of the given data but few (10%) students require guidance in getting information from the graph.

Day/Date/Week

Friday/10 Feb 2012/6

Time

10.40 – 11.40 am

Class

5S1

Subject

Additional Mathematics

Chapter

2.2 Apply Linear Law to Non-linear Law

Learning objectives

Understand and use the concept of lines of best fit

Learning outcomes

Students will be able to obtain information from lines of best fit and equations of lines of best fit

Activities

Enrichment exercise, discussion, Q & A

CCTS

Logical thinking, drawing graph

Noble values

Precision of graph, problem solving, careful.

Reflection

Enrichment exercise done, some questions require students to work in groups in order to solve.

1 comment:

Bujang Saili Sirat said...

RPH Minggu bagi tahun 2012 lengkap dan dikemas kini.