Sunday, February 26, 2012

RPH MINGGU 8

Hari/Tarikh/Minggu

Isnin/20 Feb 2012/8

Masa

12.05 – 12.40 pm

Kelas 

4K3

Subjek 

Matematik 

Tajuk  

3.3 Operasi ke atas Set

Objektif Pembelajaran 

Memahami operasi set, persilangan dan kesatuan

Hasil Pembelajaran

  1. Pelajar2 akan menentukan persilangan bagi dua set dan tiga set dan menggunakan symbol Ç
  2. Pelajar2 akan dapat mewakilkan persilangan set dengan menggunakan gambar rajah Venn

Aktiviti 

Penerangan konsep dan contoh-contoh yang berkaitan, perbincangan latihan, soal jawab

Kemahiran Berfikir 

Membuat keputusan

Nilai Murni 

Teliti, berhati-hati

Refleksi

Melalui pemerhatian dan soal jawab, 60% daripada pelajar dapat menentukan persilangan bagi dua dan tiga set dan seterusnya mewakilkan pesilangan set dengan gambar rajah Venn.


 

Hari/Tarikh/Minggu

Selasa/21 Feb 2012/8

Masa 

9.45 – 10.55 am

Kelas 

4K5

Subjek 

Matematik 

Tajuk  

3.3 Operasi ke atas Set

Objektif Pembelajaran 

Memahami operasi set, persilangan dan kesatuan

Hasil Pembelajaran

  1. Pelajar2 akan menentukan persilangan bagi dua set dan tiga set dan menggunakan symbol Ç
  2. Pelajar2 akan dapat mewakilkan persilangan set dengan menggunakan gambar rajah Venn
  3. Pelajar2 akan dapat menyatakan hubungan antara A Ç
    B dengan A dan A Ç
    B dengan B

Aktiviti 

Penerangan konsep dan contoh-contoh yang berkaitan, perbincangan latihan, soal jawab

Kemahiran Berfikir 

Membuat keputusan

Nilai Murni 

Teliti, berhati-hati

Refleksi 

Dari lembaran kerja, didapati 70% daripada pelajar dapat menentukan persilangan antara 2 set dan 3 set dan seterusnya mewakilkan persilangan set-set ini dengan menggunakan gambar rajah Venn.


 

Hari/Tarikh/Minggu

Selasa/21 Feb 2012/8

Masa 

7.05 – 8.15 am

Kelas 

4K10

Subjek 

Matematik 

Tajuk  

3.3 Operasi ke atas Set

Objektif Pembelajaran 

Memahami operasi set, persilangan dan kesatuan

Hasil Pembelajaran

  1. Pelajar2 akan menentukan persilangan bagi dua set dan tiga set dan menggunakan symbol Ç
  2. Pelajar2 akan dapat mewakilkan persilangan set dengan menggunakan gambar rajah Venn
  3. Pelajar2 akan dapat menyatakan hubungan antara A Ç
    B dengan A dan A Ç
    B dengan B

Aktiviti 

Penerangan konsep dan contoh-contoh yang berkaitan, perbincangan latihan, soal jawab

Kemahiran Berfikir 

Membuat keputusan

Nilai Murni 

Teliti, berhati-hati

Refleksi 

Hampir (90%) semua pelajar menyalin nota dengan tekun, tetapi hanya 40 % sahaja yang dapat menentukan persilangan bagi dua set dan tiga set. Pelajar2 perlu dibimbing untuk mewakilkan persilangan set dengan menggunakan gambar rajah Venn.


 

Hari/Tarikh/Minggu

Rabu/22 Feb 2012/8

Masa 

11.40 am – 12.40 pm

Kelas 

4K3

Subjek 

Matematik 

Tajuk  

3.3 Operasi ke atas Set

Objektif Pembelajaran

Memahami operasi set, persilangan dan kesatuan

Hasil Pembelajaran

  1. Pelajar2 akan dapat menyatakan hubungan antara A Ç
    B dengan A dan A Ç
    B dengan B
  2. Pelajar2 akan dapat menentukan pelangkap bagi persilangan set
  3. Pelajar2 akan dapat menyelesaikan masalah yang melibatkan persilangan set

Aktiviti 

Penerangan konsep dan contoh-contoh yang berkaitan, perbincangan latihan, soal jawab

Kemahiran Berfikir 

Membuat keputusan

Nilai Murni 

Teliti, berhati-hati

Refleksi 

Pelajar2 perlu dibantu untuk menyelesaikan masalah berkaitan persilangan. Untuk menentukan pelengkap bagi persilangan set, tiada masalah besar dihadapi.


 

Hari/Tarikh/Minggu

Khamis/23 Feb 2012/8

Masa 

8.15 – 9.25 am

Kelas 

4K3

Subjek 

Matematik 

Tajuk  

3.3 Operasi ke atas Set

Objektif Pembelajaran 

Memahami operasi set, persilangan dan kesatuan

Hasil Pembelajaran

  1. Pelajar2 akan menentukan kesatuan bagi dua set dan tiga set dan menggunakan symbol È
  2. Pelajar2 akan dapat mewakilkan kesatuan set dengan menggunakan gambar rajah Venn
  3. Pelajar2 akan dapat menyatakan hubungan antara A È
    B dengan A dan A È
    B dengan B

Aktiviti 

Penerangan konsep dan contoh-contoh yang berkaitan, perbincangan latihan, soal jawab

Kemahiran Berfikir 

Membuat keputusan

Nilai Murni 

Teliti, berhati-hati

Refleksi 

Melalui pemerhatian dan soal jawab, didapati 60% daripada pelajar2 dapat melukis gambar rajah Venn untuk mewakilkan kesatuan set dan menyatakan hubungan antara A È
B dengan A dan A È
B dengan B.


 

Hari/Tarikh/Minggu

Khamis/23 Feb 2012/8

Masa 

10.55 – 11.30 am

Kelas 

4K5

Subjek 

Matematik 

Tajuk  

3.3 Operasi ke atas Set

Objektif Pembelajaran 

Memahami operasi set, persilangan dan kesatuan

Hasil Pembelajaran

  1. Pelajar2 akan dapat menentukan pelengkap bagi persilangan set
  2. Pelajar2 akan dapat menyelesaikan masalah yang melibatkan persilangan set

Aktiviti 

Penerangan konsep dan contoh-contoh yang berkaitan, perbincangan latihan, soal jawab

Kemahiran Berfikir 

Membuat keputusan

Nilai Murni 

Teliti, berhati-hati

Refleksi 

Didapati bahawa pelajar2 tidak mempunyai masalah dalam menentukan pelengkap bagi persilangan melalui gambar rajah Venn tetapi pelajar2 mengalami masalah apabila cuba menyelesaikan masalah yang berkaitan set dan memerlukan bimbingan daripada guru.


 

Hari/Tarikh/Minggu

Khamis/23 Feb 2012/8

Masa 

12.05 – 12.40 pm

Kelas

4K10

Subjek 

Matematik 

Tajuk  

3.3 Operasi ke atas Set

Objektif Pembelajaran 

Memahami operasi set, persilangan dan kesatuan

Hasil Pembelajaran

  1. Pelajar2 akan dapat menentukan pelengkap bagi persilangan set
  2. Pelajar2 akan dapat menyelesaikan masalah yang melibatkan persilangan set

Aktiviti 

Penerangan konsep dan contoh-contoh yang berkaitan, perbincangan latihan, soal jawab

Kemahiran Berfikir 

Membuat keputusan

Nilai Murni 

Teliti, berhati-hati

Refleksi 

Hanya 20% daripada pelajar2 dapat menentukan pelengkap set bagi persilangan set tanpa bantuan guru, selebihnya kira 30% lagi memerlukan bimbingan guru setiap masa.


 

Hari/Tarikh/Minggu

Jumaat/24 Feb 2012/8

Masa 

8.15 – 9.25 am

Kelas 

4K5

Subjek 

Matematik 

Tajuk  

3.3 Operasi ke atas Set

Objektif Pembelajaran

Memahami operasi set, persilangan dan kesatuan

Hasil Pembelajaran

  1. Pelajar2 akan menentukan kesatuan bagi dua set dan tiga set dan menggunakan symbol È
  2. Pelajar2 akan dapat mewakilkan kesatuan set dengan menggunakan gambar rajah Venn
  3. Pelajar2 akan dapat menyatakan hubungan antara A È
    B dengan A dan A È
    B dengan B

Aktiviti 

Penerangan konsep dan contoh-contoh yang berkaitan, perbincangan latihan, soal jawab

Kemahiran Berfikir 

Membuat keputusan

Nilai Murni 

Teliti, berhati-hati

Refleksi 

Melalui soal jawab dan penilaian, 70 % daripada pelajar dapat menentukan kesatuan bagi dua set dan tiga set dan masalah berkaitan dengan operasi set.


 

Hari/Tarikh/Minggu

Jumaat/24 Feb 2012/8

Masa 

9.40 – 10.40 am

Kelas 

4K10

Subjek 

Matematik 

Tajuk  

3.3 Operasi ke atas Set

Objektif Pembelajaran 

Memahami operasi set, persilangan dan kesatuan

Hasil Pembelajaran

  1. Pelajar2 akan menentukan kesatuan bagi dua set dan tiga set dan menggunakan symbol È
  2. Pelajar2 akan dapat mewakilkan kesatuan set dengan menggunakan gambar rajah Venn
  3. Pelajar2 akan dapat menyatakan hubungan antara A È
    B dengan A dan A È
    B dengan B

Aktiviti 

Penerangan konsep dan contoh-contoh yang berkaitan, perbincangan latihan, soal jawab

Kemahiran Berfikir 

Membuat keputusan

Nilai Murni 

Teliti, berhati-hati

Refleksi

Kira-kira 30% sahaja daripada pelajar2 dapat menentukan kesatuan bagi dua dan tiga set dan seterusnya mewakilkan kesatuan set dengan menggunakan gambar rajah Venn. Ada sesetengah malas menyalin nota dan hanya menulis apabila didorong dan mudah hilang tumpuan.


 

Day/Date/Week

Monday/20 Feb 2012/8

Time

10.55 am – 12.05 pm

Class

5S2

Subject

Additional Mathematics

Chapter

3.2 Definite Integral

Learning objectives

Understand & use the concept of definite integral

Learning outcomes

  1. Students will be able to find definite integral of algebraic expression
  2. Students will be able to find area under a curve bounded to x axis or y axis using formula

Activities

Concepts & examples discussion, exercise discussion , Q & A.

CCTS

Recognising relationship

Noble values

Abide by the laws , systematic, accurate

Reflection

Through worksheet and observation, 80 % of the students were able to find the definite integral of algebraic expression and finding the area under a curve using integration.


 

Day/Date/Week

Tuesday/21 Feb 2012/8

Time

11.30 am – 12.40 pm

Class

5S1

Subject

Additional Mathematics

Chapter

3.2 Definite Integral

Learning objectives

Understand & use the concept of definite integral

Learning outcomes

  1. Students will be able to find definite integral of algebraic expression
  2. Students will be able to find area under a curve bounded to x axis

Activities

Concepts & examples discussion, exercise discussion , Q & A.

CCTS

Recognising relationship

Noble values

Abide by the laws , systematic, accurate

Reflection

Most (80%) students were able to determine definite integral of algebraic expression and area under a curve bounded to x axis with minimum supervision, the rest require further assistants.


 

Day/Date/Week

Wednesday/22 Feb 2012/8

Time

9.05 – 9.55 am

Class

5S2

Subject

Additional Mathematics

Chapter

3.2 Definite Integral

Learning objectives

Understand & use the concept of definite integral

Learning outcomes

Students will be able to find area between a curve and y axis using formula

Activities

Concepts & examples discussion, exercise discussion

CCTS

Recognising relationship

Noble values

Systematic, accurate

Reflection

A few students require further assistant in determining the integration limits if it is not given straight forward but they manage to find themselves after they were given some important tips.


 

Day/Date/Week

Friday/24 Feb 2012/8

Time

10.40 – 11.40 am

Class

5S1

Subject

Additional Mathematics

Chapter

3.2 Definite Integral

Learning objectives

Understand & use the concept of definite integral

Learning outcomes

Students will be able to find area between a curve and y axis using formula

Activities

Concepts & examples discussion, exercise discussion

CCTS

Recognising relationship

Noble values

Systematic, accurate

Reflection

Through observation and worksheet, about 90 % of the students were able to find area between curve and y axis without supervision, the remaining 10 % require some assistance.

1 comment:

rige said...

Cikgu,

Your RPH for week 7-8 has been checked and is found to be thorough and complete.
Keep up the good work.

Happy teaching and have a nice day!