Tuesday, March 20, 2012

RPH MINGGU 10

Hari/Tarikh/Minggu

Isnin/5 Mac 2012/10

Masa

12.05 – 12.40 pm

Kelas

4K3

Subjek

Matematik

Tajuk

4.2 Pengkuantiti 'Semua' dan 'Sebilangan'

Objektif Pembelajaran

Memahami konsep pengkuantiti 'semua' dan 'sebilangan'

Hasil Pembelajaran

  1. Pelajar2 akan dapat menentukan sama ada suatu pernyataan boleh diperluas untuk meliputi setiap kes dengan menggunakan pengkuantiti 'semua'
  2. Pelajar2 akan dapat membina pernyataan benar menggunakan pengkuantiti 'semua' atau 'sebahagian' diberi objek dan ciri

Aktiviti

Penerangan konsep dan contoh-contoh yang berkaitan, perbincangan latihan, soal jawab

Kemahiran Berfikir

Membuat keputusan, menyelesaikan masalah

Nilai Murni

Teliti, berhati-hati, tekun

Refleksi

Melalui pemerhatian dan soal jawab, 60% daripada pelajar2 dapat pernyataan dengan pengkuantiti adalah benar atau palsu; dan dapat membina pernyataan benar dengan menggunakan pengkuantiti 'semua' atau 'sebahagian'.


 

Hari/Tarikh/Minggu

Selasa/6 Mac 2012/10

Masa

9.45 – 10.55 am

Kelas

4K5

Subjek

Matematik

Tajuk

Tiada

Objektif Pembelajaran

Tiada

Hasil Pembelajaran

Tiada

Aktiviti

Ujian 1

Kemahiran Berfikir

Menyelesaikan masalah

Nilai Murni

Jujur

Refleksi

Ujian 1 selesai.


 

Hari/Tarikh/Minggu

Selasa/6 Mac 2012/10

Masa

7.05 – 8.15 am

Kelas

4K10

Subjek

Matematik

Tajuk

Tiada

Objektif Pembelajaran

Tiada

Hasil Pembelajaran

Tiada

Aktiviti

Ujian 1

Kemahiran Berfikir

Menyelesaikan masalah

Nilai Murni

Jujur

Refleksi

Ujian selesai


 


 

Hari/Tarikh/Minggu

Rabu/7 Mac 2012/10

Masa

11.40 am – 12.40 pm

Kelas

4K3

Subjek

Matematik

Tajuk

Tiada

Objektif Pembelajaran

Tiada

Hasil Pembelajaran

Tiada

Aktiviti

Ujian 1

Kemahiran Berfikir

Menyelesaikan masalah

Nilai Murni

Jujur

Refleksi

Ujian selesai


 

Hari/Tarikh/Minggu

Khamis/8 Mac 2012/10

Masa

8.15 – 9.25 am

Kelas

4K3

Subjek

Matematik

Tajuk

4.3 Operasi ke atas Pernyataan

Objektif Pembelajaran

Melakukan operasi 'tidak', 'bukan', 'dan' dan 'atau'

Hasil Pembelajaran

  1. Pelajar2 akan dapat menukar kebenaran sesuatu pernyataan yang diberi dengan menggantikan perkataan 'tidak' dalam pernyataan asal
  2. Pelajar2 akan dapat mengenal pasti dua pernyataan yang telah digabungkan dengan perkataan 'dan'
  3. Pelajar2 akan dapat membentuk satu pernyataan baharu daripada dua pernyataan yang diberi dengan menggunakan perkataan 'dan'

Aktiviti

Penerangan konsep dan contoh-contoh yang berkaitan, perbincangan latihan, soal jawab

Kemahiran Berfikir

Membuat keputusan, menyelesaikan masalah

Nilai Murni

Teliti, berhati-hati, tekun

Refleksi

Sesetengah pelajar keliru tentang cara menukar kebenaran suatu pernyataan dengan perkataan 'tidak', bergantung kepada kerumitan ayat yang diberikan. Ada pelajar (20%) tidak dapat mengecam dua pernyataan yang digabungkan jika ayat adalah panjang.


 

Hari/Tarikh/Minggu

Khamis/8 Mac 2012/10

Masa

10.55 – 11.30 am

Kelas

4K5

Subjek

Matematik

Tajuk

4.2 Pengkuantiti 'Semua' dan 'Sebilangan'

Objektif Pembelajaran

Memahami konsep pengkuantiti 'semua' dan 'sebilangan'

Hasil Pembelajaran

  1. Pelajar2 akan dapat menentukan sama ada suatu pernyataan boleh diperluas untuk meliputi setiap kes dengan menggunakan pengkuantiti 'semua'
  2. Pelajar2 akan dapat membina pernyataan benar menggunakan pengkuantiti 'semua' atau 'sebahagian' diberi objek dan ciri

Aktiviti

Penerangan konsep dan contoh-contoh yang berkaitan, perbincangan latihan, soal jawab

Kemahiran Berfikir

Membuat keputusan, menyelesaikan masalah

Nilai Murni

Teliti, berhati-hati, tekun

Refleksi

Dengan sedikit bantuan dan dorongan, pelajar2 dapat menentukan sama ada pernyataan dapat diperluaskan dengan menggunakan pengkuantiti 'semua' dan membina pernyataan benar menggunakan pengkuantiti 'semua' atau 'sebahagian'


 

Hari/Tarikh/Minggu

Khamis/8 Mac 2012/10

Masa

12.05 – 12.40 pm

Kelas

4K10

Subjek

Matematik

Tajuk

4.2 Pengkuantiti 'Semua' dan 'Sebilangan'

Objektif Pembelajaran

Memahami konsep pengkuantiti 'semua' dan 'sebilangan'

Hasil Pembelajaran

  1. Pelajar2 akan dapat menentukan sama ada suatu pernyataan boleh diperluas untuk meliputi setiap kes dengan menggunakan pengkuantiti 'semua'
  2. Pelajar2 akan dapat membina pernyataan benar menggunakan pengkuantiti 'semua' atau 'sebahagian' diberi objek dan ciri

Aktiviti

Penerangan konsep dan contoh-contoh yang berkaitan, perbincangan latihan, soal jawab

Kemahiran Berfikir

Membuat keputusan, menyelesaikan masalah

Nilai Murni

Teliti, berhati-hati, tekun

Refleksi

Ayat2 yang digunakan dalam semua contoh digunakan adalah yang mudah dan ringkas sahaja kerana kebanyakan (70%) pelajar adalah lemah dari segi pembinaan ayat dan tatabahasa.


 

Hari/Tarikh/Minggu

Jumaat/9 Mac 2012/10

Masa

8.15 – 9.25 am

Kelas

4K5

Subjek

Matematik

Tajuk

4.3 Operasi ke atas Pernyataan

Objektif Pembelajaran

Melakukan operasi 'tidak', 'bukan', 'dan' dan 'atau'

Hasil Pembelajaran

  1. Pelajar2 akan dapat menukar kebenaran sesuatu pernyataan yang diberi dengan menggantikan perkataan 'tidak' dalam pernyataan asal
  2. Pelajar2 akan dapat mengenal pasti dua pernyataan yang telah digabungkan dengan perkataan 'dan'
  3. Pelajar2 akan dapat membentuk satu pernyataan baharu daripada dua pernyataan yang diberi dengan menggunakan perkataan 'dan'

Aktiviti

Penerangan konsep dan contoh-contoh yang berkaitan, perbincangan latihan, soal jawab

Kemahiran Berfikir

Membuat keputusan, menyelesaikan masalah

Nilai Murni

Teliti, berhati-hati, tekun

Refleksi

Kebanyakan (70%) pelajar dapat menukar kebenaran sesuatu pernyataan dengan perkataan 'tidak'; mengenal pasti dua pernyataan yang telah digabungkan dengan perkataan 'tidak' dan membina satu pernyataan baru dengan menggunakan perkataan 'dan' dari dua pernyataan yang diberi dengan syarat mereka dibantu dan didorong.


 

Hari/Tarikh/Minggu

Jumaat/9 Mac 2012/10

Masa

9.40 – 10.40 am

Kelas

4K10

Subjek

Matematik

Tajuk

4.3 Operasi ke atas Pernyataan

Objektif Pembelajaran

Melakukan operasi 'tidak', 'bukan', 'dan' dan 'atau'

Hasil Pembelajaran

  1. Pelajar2 akan dapat menukar kebenaran sesuatu pernyataan yang diberi dengan menggantikan perkataan 'tidak' dalam pernyataan asal
  2. Pelajar2 akan dapat mengenal pasti dua pernyataan yang telah digabungkan dengan perkataan 'dan'

Aktiviti

Penerangan konsep dan contoh-contoh yang berkaitan, perbincangan latihan, soal jawab

Kemahiran Berfikir

Membuat keputusan, menyelesaikan masalah

Nilai Murni

Teliti, berhati-hati, tekun

Refleksi

40% daripada pelajar2 dapat menukar kebenaran sesuatu pernyataan dengan perkataan 'tidak'; mengenal pasti dua pernyataan yang telah digabungkan dengan perkataan 'tidak' dan membina satu pernyataan baru dengan menggunakan perkataan 'dan' dari dua pernyataan yang jika ayat2 yang digunakan adalah mudah dan ringkas dan mereka dibantu dan didorong setiap masa. Ada juga pelajar2 yang perlu didesak untuk menyalin nota.


 

Day/Date/Week

Monday/5 March 2012/10

Time

10.55 am – 12.05 pm

Class

5S2

Subject

Additional Mathematics

Chapter

N/A

Learning objectives

N/A

Learning outcomes

N/A

Activities

Test 1

CCTS

Problem solving

Noble values

Honest

Reflection

Test 1 done


 

Day/Date/Week

Tuesday/6 March 2012/10

Time

11.30 am – 12.40 pm

Class

5S1

Subject

Additional Mathematics

Chapter

N/A

Learning objectives

N/A

Learning outcomes

N/A

Activities

Test 1

CCTS

Problem solving

Noble values

Honest

Reflection

Test 1 done


 

Day/Date/Week

Wednesday/7 March 2012/10

Time

9.05 – 9.50 am

Class

5S2

Subject

Additional Mathematics

Chapter

4.1 Concept of Vectors

Learning objectives

Understand & use the concept of vectors

Learning outcomes

  1. Students will be able to differentiate between vector and scalar quantities
  2. Students will be able to determine the magnitude and direction of vectors represented by directed line segment
  3. Students will be to determine whether two vectors are equal

Activities

Concepts & examples discussion

CCTS

Recognising relationship.

Noble values

Neat, careful

Reflection

Through observation and worksheet, about 90 % of the students were able to differentiate between scalar and vector quantities, determining the magnitude and direction of the given vectors and equal vectors.


 

Day/Date/Week

Friday/9 March 2012/10

Time

10.40 – 11.40 am

Class

5S1

Subject

Additional Mathematics

Chapter

4.1 Concept of Vectors

Learning objectives

Understand & use the concept of vectors

Learning outcomes

  1. Students will be able to differentiate between vector and scalar quantities
  2. Students will be able to determine the magnitude and direction of vectors represented by directed line segment
  3. Students will be to determine whether two vectors are equal

Activities

Concepts & examples discussion

CCTS

Recognising relationship.

Noble values

Neat, careful

Reflection

Through observation and worksheet, about 95 % of the students were able to differentiate between scalar and vector quantities, determining the magnitude and direction of the given vectors and equal vectors.

No comments: