Sunday, March 25, 2012

RPH MINGGU 12

Hari/Tarikh/Minggu

Isnin/19 Mac 2012/12

Masa

12.05 – 12.40 pm

Kelas

4K3

Subjek

Matematik

Tajuk

Tiada

Objektif Pembelajaran

Tiada

Hasil Pembelajaran

Tiada

Aktiviti

Pemulangan skrip jawapan Ujian 1 dan perbincangan pembetulan

Kemahiran Berfikir

Menyelesaikan masalah

Nilai Murni

Tekun, bekerja sama

Refleksi

Pembetulan selesai


Hari/Tarikh/Minggu

Selasa/20 Mac 2012/12

Masa

9.45 – 10.55 am

Kelas

4K5

Subjek

Matematik

Tajuk

4.3 Operasi ke atas Pernyataan

Objektif Pembelajaran

Melakukan operasi 'tidak', 'bukan', 'dan' dan 'atau'

Hasil Pembelajaran

  1. Pelajar2 akan dapat mengenal pasti dua pernyataan yang telah digabungkan dengan perkataan 'dan'
  2. Pelajar2 akan dapat membentuk satu pernyataan baru daripada dua pernyataan yang diberi dengan menggunakan perkataan 'dan'

Aktiviti

Penerangan konsep dan contoh-contoh yang berkaitan, pemulangan skrip jawapan Ujian 1 dan perbincangan pembetulan

Kemahiran Berfikir

Menyelesaikan masalah

Nilai Murni

Bekerja sama, tekun

Refleksi

Pembetulan selesai. Melalui pemerhatian, 70% daripada pelajar2 dapat mengenal pasti dua pernyataan yang telah digabungkan dengan perkataan 'dan'; dan membentuk satu pernyataan baru dengan perkataan 'dan'.



Hari/Tarikh/Minggu

Selasa/20 Mac 2012/12

Masa

7.05 – 8.15 am

Kelas

4K10

Subjek

Matematik

Tajuk

4.3 Operasi ke atas Pernyataan

Objektif Pembelajaran

Melakukan operasi 'tidak', 'bukan', 'dan' dan 'atau'

Hasil Pembelajaran

  1. Pelajar2 akan dapat mengenal pasti dua pernyataan yang telah digabungkan dengan perkataan 'atau'
  2. Pelajar2 akan dapat membentuk satu pernyataan baru daripada dua pernyataan yang diberi dengan menggunakan perkataan 'dan'

Aktiviti

Penerangan konsep dan contoh-contoh yang berkaitan, pemulangan skrip jawapan Ujian 1 dan perbincangan pembetulan

Kemahiran Berfikir

Menyelesaikan masalah

Nilai Murni

Bekerja sama, tekun

Refleksi

Pembetulan selesai. Melalui pemerhatian, hanya 40% daripada pelajar2 dapat mengenal pasti dua pernyataan yang telah digabungkan dengan perkataan 'atau'; dan membentuk satu pernyataan baru dengan perkataan 'dan'. Contoh2 yang digunakan adalah ringkas dan berayat pendek.


Hari/Tarikh/Minggu

Rabu/21 Mac 2012/12

Masa

11.40 am – 12.40 pm

Kelas

4K3

Subjek

Matematik

Tajuk

4.3 Operasi ke atas Pernyataan

Objektif Pembelajaran

Melakukan operasi 'tidak', 'bukan', 'dan' dan 'atau'

Hasil Pembelajaran

  1. Pelajar2 akan dapat mengenal pasti dua pernyataan yang telah digabungkan dengan perkataan 'atau'
  2. Pelajar2 akan dapat membentuk satu pernyataan baharu daripada dua pernyataan yang diberi dengan menggunakan perkataan 'atau'
  3. Pelajar2 akan dapat menentukan kebenaran atau kepalsuan sesuatu pernyataan yang merupakan gabungan dua pernyataan dengan menggunakan perkataan 'dan' dan 'atau'

Aktiviti

Penerangan konsep dan contoh-contoh yang berkaitan, perbincangan latihan, soal jawab

Kemahiran Berfikir

Membuat keputusan, menyelesaikan masalah

Nilai Murni

Teliti, bekerjasama, tekun

Refleksi

Melalui pemerhatian, 80% daripada pelajar2 dapat mengenal pasti 2 pernyataan yang digabungkan dengan perkataan 'atau'; membentuk satu pernyataan baharu dengan perkataan 'atau' dan menentukan kebenaran atau kepalsuan pernyataan yang telah digabungkan dengan perkataan 'atau'. Perkara ini berpunca daripada kesukaran para pelajar memahami ayat2 yang diberikan secara semantic atau struktur ayat.

Hari/Tarikh/Minggu

Khamis/22 Mac 2012/12

Masa

8.15 – 9.25 am

Kelas

4K3

Subjek

Matematik

Tajuk

4.4 Implikasi

Objektif Pembelajaran

Memahami konsep implikasi

Hasil Pembelajaran

  1. Pelajar2 akan dapat mengenal pasti antejadian dan akibat bagi suatu implikasi "jika p, maka q"
  2. Pelajar2 akan dapat menulis dua implikasi apabila diberi pernyataan yang menggunakan "jika dan hanya jika"

Aktiviti

Penerangan konsep dan contoh-contoh yang berkaitan, perbincangan latihan, soal jawab

Kemahiran Berfikir

Membuat keputusan, menyelesaikan masalah

Nilai Murni

Teliti, bekerjasama, tekun

Refleksi

Melalui pemerhatian, didapati 80% daripada pelajar2 dapat mengenal pasti antejadian dan akibat bagi implikasi "jika p , maka q" tetapi hanya 50% daripada pelajar yang dapat menulis dua implikasi dari pernyataan "jika dan hanya jika". Pelajar2 dinasihatkan agar menguasai struktur dan tatabahasa ayat2 yang digunakan kerana tajuk ini berkaitan dengan kemahiran berbahasa.

Hari/Tarikh/Minggu

Khamis/22 Mac 2012/12

Masa

10.55 – 11.30 am

Kelas

4K5

Subjek

Matematik

Tajuk

4.3 Operasi ke atas Pernyataan

Objektif Pembelajaran

Melakukan operasi 'tidak', 'bukan', 'dan' dan 'atau'

Hasil Pembelajaran

Pelajar2 akan dapat menentukan kebenaran atau kepalsuan sesuatu pernyataan yang merupakan gabungan dua pernyataan dengan menggunakan perkataan 'dan' dan 'atau'

Aktiviti

Penerangan konsep dan contoh-contoh yang berkaitan, perbincangan latihan, soal jawab

Kemahiran Berfikir

Membuat keputusan, menyelesaikan masalah

Nilai Murni

Teliti, bekerjasama, tekun

Refleksi

Melalui pemerhatian, hanya 20 daripada 39 pelajar dapat menentukan kebenaran atau kepalsuan sesuatu pernyataan yang merupakan gabungan dua pernyataan dengan perkataan 'dan' dan 'atau'. Ini mungkin berpunca daripada penggunaan ayat-ayat matematik yang terlalu teknikal, mungkin penggunaan ayat2 yang lebih bersifat universal dapat membantu meningkatkan bilangan pelajar yang dapat menilai kebenaran sesuatu pernyataan.

Hari/Tarikh/Minggu

Khamis/22 Mac 2012/12

Masa

12.05 – 12.40 pm

Kelas

4K10

Subjek

Matematik

Tajuk

4.3 Operasi ke atas Pernyataan

Objektif Pembelajaran

Melakukan operasi 'tidak', 'bukan', 'dan' dan 'atau'

Hasil Pembelajaran

Pelajar2 akan dapat menentukan kebenaran atau kepalsuan sesuatu pernyataan yang merupakan gabungan dua pernyataan dengan menggunakan perkataan 'dan' dan 'atau'

Aktiviti

Penerangan konsep dan contoh-contoh yang berkaitan, perbincangan latihan, soal jawab

Kemahiran Berfikir

Membuat keputusan, menyelesaikan masalah

Nilai Murni

Teliti, bekerjasama, tekun

Refleksi

Kesukaran memahami ayat2 dalam bahasa Melayu yang digunakan merenjatkan proses penentuan nilai kebenaran sesuatu pernyataan yang diberikan. Ayat2 yang digunakan adalah yang ringkas dan bertahap kognitif rendah kerana rata2 pelajar adalah lemah tahap akademiknya. Suasana kelas adalah terkawal walaupun sekali-sekala kedengaran bunyi bising kerana pelajar2 tidak sabar hendak pulang, lebih2 legi ini merupakan waktu terakhir sesi P & P.

Hari/Tarikh/Minggu

Jumaat/23 Mac 2012/12

Masa

8.15 – 9.25 am

Kelas

4K5

Subjek

Matematik

Tajuk

4.4 Implikasi

Objektif Pembelajaran

Memahami konsep implikasi

Hasil Pembelajaran

  1. Pelajar2 akan dapat mengenal pasti antejadian dan akibat bagi suatu implikasi "jika p, maka q"
  2. Pelajar2 akan dapat menulis dua implikasi apabila diberi pernyataan yang menggunakan "jika dan hanya jika"

Aktiviti

Penerangan konsep dan contoh-contoh yang berkaitan, perbincangan latihan, soal jawab

Kemahiran Berfikir

Membuat keputusan, menyelesaikan masalah

Nilai Murni

Teliti, bekerjasama, tekun

Refleksi

Melalui pemerhatian, 80 % daripada pelajar2 dapat mengenal pasti antejadian dan akibat suatu implikasi "jika p, maka q" tetapi hanya 50% sahaja yang dapat menulis dua implikasi dari pernyataan "jika dan hanya jika". Ini kerana sesetengah pelajar tidak dapat mengenal pasti pola tertentu pernyataan yang diberikan.


Hari/Tarikh/Minggu

Jumaat/23 Mac 2012/12

Masa

9.40 – 10.40 am

Kelas

4K10

Subjek

Matematik

Tajuk

4.4 Implikasi

Objektif Pembelajaran

Memahami konsep implikasi

Hasil Pembelajaran

  1. Pelajar2 akan dapat mengenal pasti antejadian dan akibat bagi suatu implikasi "jika p, maka q"
  2. Pelajar2 akan dapat menulis dua implikasi apabila diberi pernyataan yang menggunakan "jika dan hanya jika"

Aktiviti

Penerangan konsep dan contoh-contoh yang berkaitan, perbincangan latihan, soal jawab

Kemahiran Berfikir

Membuat keputusan, menyelesaikan masalah

Nilai Murni

Teliti, bekerjasama, tekun

Refleksi

Melalui pemerhatian, hanya 30 % sahaja daripada pelajar kelas ini yang dapat mengenal pasti antejadian dan akibat bagi suatu implikasi "jika p, maka q". Untuk pernyataan yang menggunakan "jika dan hanya jika", hanya 3 orang pelajar sahaja pelajar yang dapat menulis 2 implikasi daripada pernyataan yang diberikan. Masalah memahami makna ayat dalam bahasa melayu masih merupakan masalah utama pelajar2 kelas ini.

Day/Date/Week

Monday/19 March 2012/12

Time

10.55 am – 12.05 pm

Class

5S2

Subject

Additional Mathematics

Chapter

4.1 Concept of Vectors

Learning objectives

Understand & use the concept of vectors

Learning outcomes

Students will be able to determine whether two vectors are parallel

Activities

Test 1 answer scripts returns and discussion, concepts & examples discussion

CCTS

Recognising relationship

Noble values

Neat, careful

Reflection

Through questioning, about 90 % of the students were able to determine whether two vectors are parallel. Discussion of test 1 done.


Day/Date/Week

Tuesday/20 March 2012/12

Time

11.30 am – 12.40 pm

Class

5S1

Subject

Additional Mathematics

Chapter

4.1 Concept of Vectors

Learning objectives

Understand & use the concept of vectors

Learning outcomes

Students will be able to determine whether two vectors are parallel

Activities

Test 1 answer scripts returns and discussion, concepts & examples discussion

CCTS

Recognising relationship

Noble values

Neat, careful

Reflection

Through questioning and observation, all students were able to determine whether two vectors are parallel. Discussion of test 1 done.

Day/Date/Week

Wednesday/21 March 2012/12

Time

9.05 – 9.50 am

Class

5S2

Subject

Additional Mathematics

Chapter

4.2 Addition & subtraction of vectors

Learning objectives

Understand & use the concept of addition & subtraction of vectors

Learning outcomes

  1. Students will be able to determine the resultant vector of two parallel vectors
  2. Students will be able to determine the resultant vector of two non-parallel vector using Triangle Law and Parallelogram Law
  3. Students will be able to represent vectors as a combination of others vectors

Activities

Concepts & examples discussion, exercises discussion, Q & A.

CCTS

Recognising relationship.

Noble values

Neat, careful

Reflection

Through observation, about 80% of the students were able to determine the resultant vector of 2 non-parallel vectors using Triangle Law and Parallelogram Law and representing vectors as a combination of others vectors. The other 20% require teacher's assistant in doing so.

Day/Date/Week

Friday/23 March 2012/12

Time

10.40 – 11.40 am

Class

5S1

Subject

Additional Mathematics

Chapter

4.2 Addition & subtraction of vectors

Learning objectives

Understand & use the concept of addition & subtraction of vectors

Learning outcomes

  1. Students will be able to determine the resultant vector of two parallel vectors
  2. Students will be able to determine the resultant vector of two non-parallel vector using Triangle Law and Parallelogram Law

Activities

Concepts & examples discussion, exercises discussion, Q & A.

CCTS

Recognising relationship.

Noble values

Neat, careful

Reflection

Through observation, about 90% of the students were able to determine the resultant vector of 2 non-parallel vectors using Triangle Law and Parallelogram Law and representing vectors as a combination of others vectors.

No comments: