Hari/Tarikh/Minggu | Isnin/19 Mac 2012/12 |
Masa | 12.05 – 12.40 pm |
Kelas | 4K3 |
Subjek | Matematik |
Tajuk | Tiada |
Objektif Pembelajaran | Tiada |
Hasil Pembelajaran | Tiada |
Aktiviti | Pemulangan skrip jawapan Ujian 1 dan perbincangan pembetulan |
Kemahiran Berfikir | Menyelesaikan masalah |
Nilai Murni | Tekun, bekerja sama |
Refleksi | Pembetulan selesai |
Hari/Tarikh/Minggu | Selasa/20 Mac 2012/12 |
Masa | 9.45 – 10.55 am |
Kelas | 4K5 |
Subjek | Matematik |
Tajuk | 4.3 Operasi ke atas Pernyataan |
Objektif Pembelajaran | Melakukan operasi 'tidak', 'bukan', 'dan' dan 'atau' |
Hasil Pembelajaran |
|
Aktiviti | Penerangan konsep dan contoh-contoh yang berkaitan, pemulangan skrip jawapan Ujian 1 dan perbincangan pembetulan |
Kemahiran Berfikir | Menyelesaikan masalah |
Nilai Murni | Bekerja sama, tekun |
Refleksi | Pembetulan selesai. Melalui pemerhatian, 70% daripada pelajar2 dapat mengenal pasti dua pernyataan yang telah digabungkan dengan perkataan 'dan'; dan membentuk satu pernyataan baru dengan perkataan 'dan'. |
Hari/Tarikh/Minggu | Selasa/20 Mac 2012/12 |
Masa | 7.05 – 8.15 am |
Kelas | 4K10 |
Subjek | Matematik |
Tajuk | 4.3 Operasi ke atas Pernyataan |
Objektif Pembelajaran | Melakukan operasi 'tidak', 'bukan', 'dan' dan 'atau' |
Hasil Pembelajaran |
|
Aktiviti | Penerangan konsep dan contoh-contoh yang berkaitan, pemulangan skrip jawapan Ujian 1 dan perbincangan pembetulan |
Kemahiran Berfikir | Menyelesaikan masalah |
Nilai Murni | Bekerja sama, tekun |
Refleksi | Pembetulan selesai. Melalui pemerhatian, hanya 40% daripada pelajar2 dapat mengenal pasti dua pernyataan yang telah digabungkan dengan perkataan 'atau'; dan membentuk satu pernyataan baru dengan perkataan 'dan'. Contoh2 yang digunakan adalah ringkas dan berayat pendek. |
Hari/Tarikh/Minggu | Rabu/21 Mac 2012/12 |
Masa | 11.40 am – 12.40 pm |
Kelas | 4K3 |
Subjek | Matematik |
Tajuk | 4.3 Operasi ke atas Pernyataan |
Objektif Pembelajaran | Melakukan operasi 'tidak', 'bukan', 'dan' dan 'atau' |
Hasil Pembelajaran |
|
Aktiviti | Penerangan konsep dan contoh-contoh yang berkaitan, perbincangan latihan, soal jawab |
Kemahiran Berfikir | Membuat keputusan, menyelesaikan masalah |
Nilai Murni | Teliti, bekerjasama, tekun |
Refleksi | Melalui pemerhatian, 80% daripada pelajar2 dapat mengenal pasti 2 pernyataan yang digabungkan dengan perkataan 'atau'; membentuk satu pernyataan baharu dengan perkataan 'atau' dan menentukan kebenaran atau kepalsuan pernyataan yang telah digabungkan dengan perkataan 'atau'. Perkara ini berpunca daripada kesukaran para pelajar memahami ayat2 yang diberikan secara semantic atau struktur ayat. |
Hari/Tarikh/Minggu | Khamis/22 Mac 2012/12 |
Masa | 8.15 – 9.25 am |
Kelas | 4K3 |
Subjek | Matematik |
Tajuk | 4.4 Implikasi |
Objektif Pembelajaran | Memahami konsep implikasi |
Hasil Pembelajaran |
|
Aktiviti | Penerangan konsep dan contoh-contoh yang berkaitan, perbincangan latihan, soal jawab |
Kemahiran Berfikir | Membuat keputusan, menyelesaikan masalah |
Nilai Murni | Teliti, bekerjasama, tekun |
Refleksi | Melalui pemerhatian, didapati 80% daripada pelajar2 dapat mengenal pasti antejadian dan akibat bagi implikasi "jika p , maka q" tetapi hanya 50% daripada pelajar yang dapat menulis dua implikasi dari pernyataan "jika dan hanya jika". Pelajar2 dinasihatkan agar menguasai struktur dan tatabahasa ayat2 yang digunakan kerana tajuk ini berkaitan dengan kemahiran berbahasa. |
Hari/Tarikh/Minggu | Khamis/22 Mac 2012/12 |
Masa | 10.55 – 11.30 am |
Kelas | 4K5 |
Subjek | Matematik |
Tajuk | 4.3 Operasi ke atas Pernyataan |
Objektif Pembelajaran | Melakukan operasi 'tidak', 'bukan', 'dan' dan 'atau' |
Hasil Pembelajaran | Pelajar2 akan dapat menentukan kebenaran atau kepalsuan sesuatu pernyataan yang merupakan gabungan dua pernyataan dengan menggunakan perkataan 'dan' dan 'atau' |
Aktiviti | Penerangan konsep dan contoh-contoh yang berkaitan, perbincangan latihan, soal jawab |
Kemahiran Berfikir | Membuat keputusan, menyelesaikan masalah |
Nilai Murni | Teliti, bekerjasama, tekun |
Refleksi | Melalui pemerhatian, hanya 20 daripada 39 pelajar dapat menentukan kebenaran atau kepalsuan sesuatu pernyataan yang merupakan gabungan dua pernyataan dengan perkataan 'dan' dan 'atau'. Ini mungkin berpunca daripada penggunaan ayat-ayat matematik yang terlalu teknikal, mungkin penggunaan ayat2 yang lebih bersifat universal dapat membantu meningkatkan bilangan pelajar yang dapat menilai kebenaran sesuatu pernyataan. |
Hari/Tarikh/Minggu | Khamis/22 Mac 2012/12 |
Masa | 12.05 – 12.40 pm |
Kelas | 4K10 |
Subjek | Matematik |
Tajuk | 4.3 Operasi ke atas Pernyataan |
Objektif Pembelajaran | Melakukan operasi 'tidak', 'bukan', 'dan' dan 'atau' |
Hasil Pembelajaran | Pelajar2 akan dapat menentukan kebenaran atau kepalsuan sesuatu pernyataan yang merupakan gabungan dua pernyataan dengan menggunakan perkataan 'dan' dan 'atau' |
Aktiviti | Penerangan konsep dan contoh-contoh yang berkaitan, perbincangan latihan, soal jawab |
Kemahiran Berfikir | Membuat keputusan, menyelesaikan masalah |
Nilai Murni | Teliti, bekerjasama, tekun |
Refleksi | Kesukaran memahami ayat2 dalam bahasa Melayu yang digunakan merenjatkan proses penentuan nilai kebenaran sesuatu pernyataan yang diberikan. Ayat2 yang digunakan adalah yang ringkas dan bertahap kognitif rendah kerana rata2 pelajar adalah lemah tahap akademiknya. Suasana kelas adalah terkawal walaupun sekali-sekala kedengaran bunyi bising kerana pelajar2 tidak sabar hendak pulang, lebih2 legi ini merupakan waktu terakhir sesi P & P. |
Hari/Tarikh/Minggu | Jumaat/23 Mac 2012/12 |
Masa | 8.15 – 9.25 am |
Kelas | 4K5 |
Subjek | Matematik |
Tajuk | 4.4 Implikasi |
Objektif Pembelajaran | Memahami konsep implikasi |
Hasil Pembelajaran |
|
Aktiviti | Penerangan konsep dan contoh-contoh yang berkaitan, perbincangan latihan, soal jawab |
Kemahiran Berfikir | Membuat keputusan, menyelesaikan masalah |
Nilai Murni | Teliti, bekerjasama, tekun |
Refleksi | Melalui pemerhatian, 80 % daripada pelajar2 dapat mengenal pasti antejadian dan akibat suatu implikasi "jika p, maka q" tetapi hanya 50% sahaja yang dapat menulis dua implikasi dari pernyataan "jika dan hanya jika". Ini kerana sesetengah pelajar tidak dapat mengenal pasti pola tertentu pernyataan yang diberikan. |
Hari/Tarikh/Minggu | Jumaat/23 Mac 2012/12 |
Masa | 9.40 – 10.40 am |
Kelas | 4K10 |
Subjek | Matematik |
Tajuk | 4.4 Implikasi |
Objektif Pembelajaran | Memahami konsep implikasi |
Hasil Pembelajaran |
|
Aktiviti | Penerangan konsep dan contoh-contoh yang berkaitan, perbincangan latihan, soal jawab |
Kemahiran Berfikir | Membuat keputusan, menyelesaikan masalah |
Nilai Murni | Teliti, bekerjasama, tekun |
Refleksi | Melalui pemerhatian, hanya 30 % sahaja daripada pelajar kelas ini yang dapat mengenal pasti antejadian dan akibat bagi suatu implikasi "jika p, maka q". Untuk pernyataan yang menggunakan "jika dan hanya jika", hanya 3 orang pelajar sahaja pelajar yang dapat menulis 2 implikasi daripada pernyataan yang diberikan. Masalah memahami makna ayat dalam bahasa melayu masih merupakan masalah utama pelajar2 kelas ini. |
Day/Date/Week | Monday/19 March 2012/12 |
Time | 10.55 am – 12.05 pm |
Class | 5S2 |
Subject | Additional Mathematics |
Chapter | 4.1 Concept of Vectors |
Learning objectives | Understand & use the concept of vectors |
Learning outcomes | Students will be able to determine whether two vectors are parallel |
Activities | Test 1 answer scripts returns and discussion, concepts & examples discussion |
CCTS | Recognising relationship |
Noble values | Neat, careful |
Reflection | Through questioning, about 90 % of the students were able to determine whether two vectors are parallel. Discussion of test 1 done. |
Day/Date/Week | Tuesday/20 March 2012/12 |
Time | 11.30 am – 12.40 pm |
Class | 5S1 |
Subject | Additional Mathematics |
Chapter | 4.1 Concept of Vectors |
Learning objectives | Understand & use the concept of vectors |
Learning outcomes | Students will be able to determine whether two vectors are parallel |
Activities | Test 1 answer scripts returns and discussion, concepts & examples discussion |
CCTS | Recognising relationship |
Noble values | Neat, careful |
Reflection | Through questioning and observation, all students were able to determine whether two vectors are parallel. Discussion of test 1 done. |
Day/Date/Week | Wednesday/21 March 2012/12 |
Time | 9.05 – 9.50 am |
Class | 5S2 |
Subject | Additional Mathematics |
Chapter | 4.2 Addition & subtraction of vectors |
Learning objectives | Understand & use the concept of addition & subtraction of vectors |
Learning outcomes |
|
Activities | Concepts & examples discussion, exercises discussion, Q & A. |
CCTS | Recognising relationship. |
Noble values | Neat, careful |
Reflection | Through observation, about 80% of the students were able to determine the resultant vector of 2 non-parallel vectors using Triangle Law and Parallelogram Law and representing vectors as a combination of others vectors. The other 20% require teacher's assistant in doing so. |
Day/Date/Week | Friday/23 March 2012/12 |
Time | 10.40 – 11.40 am |
Class | 5S1 |
Subject | Additional Mathematics |
Chapter | 4.2 Addition & subtraction of vectors |
Learning objectives | Understand & use the concept of addition & subtraction of vectors |
Learning outcomes |
|
Activities | Concepts & examples discussion, exercises discussion, Q & A. |
CCTS | Recognising relationship. |
Noble values | Neat, careful |
Reflection | Through observation, about 90% of the students were able to determine the resultant vector of 2 non-parallel vectors using Triangle Law and Parallelogram Law and representing vectors as a combination of others vectors. |
No comments:
Post a Comment