Wednesday, September 26, 2012

RPH MINGGU 37 & 38

Hari/Tarikh/Minggu

Isnin/10 Sept 2012/37

Masa

7.05 – 8.15 am

Kelas

4K3

Subjek

Matematik

Tajuk

9.1 Sin q, Kos q dan Tan q ( 0°
£
q
£ 360°)

9.2 Graf Sinus, Kosinus dan Tangen

Objektif Pembelajaran

Melukis graf Sinus, Kosinus dan Tangen

Hasil Pembelajaran

  1. Pelajar2 akan melukis graf sinus, kosinus atau tangen
  2. Pelajar2 akan dapat membandingkan graf sinus, kosinus dan tangen bagi sudut antara 0° dengan 360°

Aktiviti

Penerangan konsep dan contoh-contoh yang berkaitan, melukis graf fungsi trigonometri, soal jawab dan perbincangan.

Kemahiran Berfikir

Membuat keputusan, membanding-beza

Nilai Murni

Jujur, bekerjasama, tepat

Refleksi

Melalui latihan, 70% daripada pelajar2 dapat melukis graf bagi sinus, kosinus dan tangen.


 

Day/Date/Week

Monday/10 Sept 2012/37

Time

10.55 am – 12.05 pm

Class

4S3

Subject

ICT

Topic

4.1 Multimedia Concepts

Learning Objectives

Understand the concepts of multimedia

Learning Outcomes

  1. Learners will be able to differentiate between linear and non-linear multimedia interactivities.
  2. Learners will be able to compare the medium of delivery for multimedia applications.

Activities

Learners search the internet for inform about linear and non-linear multimedia and medium of delivery for multimedia applications.

CCTS

Problem solving, compare and contrast

Noble values

Hardworking, diligence

Reflection

Through questioning, 90% of the learners were able to differentiate between linear and non-linear multimedia interactivities dan compared medium of delivery for multimedia application. Though most learners simply read what they found the internet, it's a good effort by them anyway.


 

Hari/Tarikh/Minggu

Rabu/12 Sept 2012/37

Masa

10.55 – 11.30 am

Kelas

4K3

Subjek

Matematik

Tajuk

10.1 Sudut Dongakan dan Sudut Tunduk

Objektif Pembelajaran

Memahami konsep sudut dongakan dan sudut tunduk

Hasil Pembelajaran

  1. Pelajar2 akan dapat mengenal pasti garis mengufuk, sudut dongakan dan sudut tunduk bagi situasi tertentu
  2. Pelajar2 akan dapat mewakilkan situasi tertentu yang melibatkan sudut dongakan dan sudut tunduk dengan menggunakan gambar rajah

Aktiviti

Penerangan konsep dan contoh-contoh yang berkaitan, melukis sudut tunduk dan sudut dongakan, soal jawab dan perbincangan.

Kemahiran Berfikir

Membuat keputusan, membanding-beza

Nilai Murni

Jujur, bekerjasama, tepat

Refleksi

Melalui pemerhatian dan soal jawab, 40% daripada pelajar2 masih tidak dapat memahami sudut dongakan dan sudut tunduk. Ini menyebabkan mereka tidak dapat mewakilkan sudut dongakan dan sudut tunduk dengan gambar rajah.


 

Day/Date/Week

Wednes day/12 Sept 2012/37

Time

11.30 am – 12.40 pm

Class

4S3

Subject

ICT

Topic

4.1 Multimedia Concepts

Learning Objectives

Understand the concepts of multimedia

Learning Outcomes

Learners will be able to identify elements of multimedia

Activities

Concept discussion, learners search the internet for inform about elements of multimedia, Q & A.

CCTS

Problem solving, compare and contrast

Noble values

Hardworking, diligence

Reflection

Through questioning, 80% of the learners were able to identify elements of multimedia.


 

Hari/Tarikh/Minggu

Jumaat/14 Sept 2012/37

Masa

10.40 – 11.40 am

Kelas

4K3

Subjek

Matematik

Tajuk

10.1 Sudut Dongakan dan Sudut Tunduk

Objektif Pembelajaran

Memahami konsep sudut dongakan dan sudut tunduk

Hasil Pembelajaran

  1. Pelajar2 akan dapat mewakilkan situasi tertentu yang melibatkan sudut dongakan dan sudut tunduk dengan menggunakan gambar rajah
  2. Pelajar2 akan dapat menyelesaikan masalah yang melibatkan sudut dongakan dan sudut tunduk

Aktiviti

Penerangan konsep dan contoh-contoh yang berkaitan, melukis sudut tunduk dan sudut dongakan, soal jawab dan perbincangan.

Kemahiran Berfikir

Membuat keputusan, membanding-beza

Nilai Murni

Jujur, bekerjasama, tepat

Refleksi

Melalui lembaran kerja, hanya 30% daripada pelajar2 dapat menyelesaikan masalah yang melibatkan sudut dongakan dan sudut tunduk. Masalah utama yang dihadapi ialah pelajar2 tidak dapat menghubung kait konsep asas dengan tajuk berkaitan untuk menyelesaikan masalah.


 

Hari/Tarikh/Minggu

Rabu/19 Sept 2012/38

Masa

11.10 – 11.40 am

Kelas

4K3

Subjek

Matematik

Tajuk

10.1 Sudut dongakan dan sudut tunduk

Objektif Pembelajaran

Memahami konsep sudut dongakan dan sudut tunduk

Hasil Pembelajaran

Pelajar2 akan dapat menyelesaikan masalah yang melibatkan sudut dongakan dan sudut tunduk

Aktiviti

Latihan pengukuhan, melukis sudut tunduk dan sudut dongakan, soal jawab dan perbincangan.

Kemahiran Berfikir

Membuat keputusan, membanding-beza

Nilai Murni

Jujur, bekerjasama, tepat

Refleksi

Latihan pengukuhan selesai, masih ada pelajar2 yang tidak berjaya mentafsirkan maklumat ke dalam ayat matematik.


 

Hari/Tarikh/Minggu

Khamis/20 Sept 2012/38

Masa

11.30 am – 12.40 pm

Kelas

4K3

Subjek

Matematik

Tajuk

11.1 Sudut di antara garis dan satah

Objektif Pembelajaran

Memahami konsep satah

Hasil Pembelajaran

  1. Pelajar2 akan dapat mengenal pasti satah
  2. Pelajar2 akan dapat mengenal pasti satah mengufuk, satah mencancang dan satah condong

Aktiviti

Penerangan konsep dan contoh-contoh yang berkaitan, melukis gambar rajah satah, soal jawab dan perbincangan.

Kemahiran Berfikir

Membuat keputusan, membanding-beza

Nilai Murni

Jujur, bekerjasama, tepat

Refleksi

Melalui lembaran kerja, 70% daripada pelajar-pelajar dapat mengenal pasti satah-satah yang dikehendaki dari gambar-gambar rajah yang diberi.


 

Hari/Tarikh/Minggu

Jumaat/ 21 Sept 2012/38

Masa

10.40 – 11.40 am

Kelas

4K3

Subjek

Matematik

Tajuk

11.1 Sudut di antara garis dan satah

Objektif Pembelajaran

Memahami konsep satah

Hasil Pembelajaran

Pelajar2 akan dapat melakar bentuk tiga dimensi dan mengenal pasti satah-satah tertentu

Aktiviti

Penerangan konsep dan contoh-contoh yang berkaitan, melukis gambar rajah satah, soal jawab dan perbincangan.

Kemahiran Berfikir

Membuat keputusan, membanding-beza

Nilai Murni

Jujur, bekerjasama, tepat

Refleksi

Melalui lembaran kerja, 90% daripada pelajar-pelajar akhirnya dapat melukis gambar rajah dimensi bagi bentuk-bentuk geometri yang diberikan setelah dibantu dengan pelbagai cara. Melalui pemerhatian, masalah membuat gambaran secara mental tentang gambar rajah yang hendak dilukis masih ketara
bagi 30% daripada pelajar-pelajar kelas ini.


 

Hari/Tarikh/Minggu

Sabtu/22 Sept 2012/38

Masa

10.15 – 11.15 am

Kelas

4K3

Subjek

Matematik

Tajuk

11.1 Sudut di antara garis dan satah

Objektif Pembelajaran

Memahami konsep satah

Hasil Pembelajaran

  1. Pelajar2 akan dapat mengenal pasti garis yang terletak pada suatu satah dan garis yang bersilang dengan suatu satah
  2. Pelajar2 akan dapat mengenal pasti normal kepada sesuatu satah yang diberi

Aktiviti

Penerangan konsep dan contoh-contoh yang berkaitan, melukis garis normal, soal jawab dan perbincangan lathan.

Kemahiran Berfikir

Membuat keputusan, membanding-beza

Nilai Murni

Jujur, bekerjasama, tepat

Refleksi

Melalui lembaran kerja, 70% daripada pelajar2 dapat mengenal pasti sama ada suatu garis terletak atau bersilang dengan suatu satah yang diberi. penggunaan contoh-contoh konkrit adalah daripada menggunakan gambar-gambar rajah.


 

Day/Date/Week

Tuesday/11 Sept 2012/37

Time

7.05 – 8.15 am

Class

5S2

Subject

Additional Mathematics

Chapter

N/A

Learning objectives

N/A

Learning outcomes

N/A

Activities

SPM Trial Exam

Subject : Mathematics Paper 1 and 3

CCTS

Problem solving

Noble values

Honest, cooperation


 

Day/Date/Week

Tuesday/11 Sept 2012/37

Time

10.55 am – 12.05 pm

Class

5S3

Subject

ICT

Chapter

N/A

Learning objectives

N/A

Learning outcomes

N/A

Activities

SPM Trial Exam

Subject : Mathematics Paper 1 and 3

CCTS

Problem solving

Noble values

Honest, cooperation


 

Day/Date/Week

Wednesday/12 Sept 2012/37

Time

8.15 – 9.25 am

Class

5S1

Subject

Additional Mathematics

Chapter

N/A

Learning objectives

N/A

Learning outcomes

N/A

Activities

SPM Trial Exam

Subject : PJK, Pengetahuan Moral, Pendidikan Moral

CCTS

Problem solving

Noble values

Honest, cooperation


 

Day/Date/Week

Thursday/13 Sept 2012/37

Time

7.05 – 8.15 am

Class

5S2

Subject

Additional Mathematics

Chapter

10.2 Linear Programming

Learning objectives

Understand and use the concept of linear programming

Learning outcomes

  1. Students will be able to write linear inequalities and equations describing a situation
  2. Students will be able to shade region of feasible solutions

Activities

Concepts & examples discussion

CCTS

Solving problems, making diagrams

Noble values

Cooperation, precision

Reflection

Through worksheet, 80% of the students were able to shade region of feasible solutions. The others have problem translating information to mathematical statement.


 

Day/Date/Week

Thursday/13 Sept 2012/37

Time

8.15 – 9.25 am

Class

5S3

Subject

ICT

Chapter

N/A

Learning objectives

N/A

Learning outcomes

N/A

Activities

Trial Exam answer script returns, correction and discussion

CCTS

Problem solving

Noble values

Cooperation, honets

Reflection

Section A done, to be continued


 

Day/Date/Week

Friday/14 Sept 2012/37

Time

9.40 – 10.40 am

Class

5S1

Subject

Additional Mathematics

Chapter

N/A

Learning objectives

N/A

Learning outcomes

N/A

Activities

Farewell party for Mdm Chong.

CCTS

N/A

Noble values

N/A

Reflection

N/A


 

Day/Date/Week

Wednesday/19 Sept 2012/38

Time

8.15 – 9.05 am

Class

5S1

Subject

Additional Mathematics

Chapter

N/A

Learning objectives

N/A

Learning outcomes

N/A

Activities

Trial exam answer scripts returns and discussion

CCTS

Problem

Noble values

Cooperation, honest

Reflection

Discussion and correction to be continued.


 

Day/Date/Week

Thursday/20 Sept 2012/38

Time

7.05 - 8.15 am

Class

5S2

Subject

Additional Mathematics

Chapter

N/A

Learning objectives

N/A

Learning outcomes

N/A

Activities

Trial exam answer scripts returns and discussion

CCTS

Problem

Noble values

Cooperation, honest

Reflection

Discussion and correction to be continued.


 

Day/Date/Week

Thursday/20 Sept 2012/38

Time

8.15 – 9.25 am

Class

5S3

Subject

ICT

Chapter

N/A

Learning objectives

N/A

Learning outcomes

N/A

Activities

Exam's answer scripts correction and discussion

CCTS

Problem

Noble values

Cooperation, honest

Reflection

Discussion and correction to be continued.


 

Day/Date/Week

Friday/21 Sept 2012/38

Time

9.40 – 10.40 am

Class

5S1

Subject

Additional Mathematics

Chapter

N/A

Learning objectives

N/A

Learning outcomes

N/A

Activities

Exam's answer scripts corrections and discussion

CCTS

Problem

Noble values

Cooperation, honest

Reflection

Paper 1 done, paper 2 to be continued


 

Day/Date/Week

Saturday/22 Sept 2012/38

Time

9.15 – 10.15 am

Class

5S1

Subject

Additional Mathematics

Chapter

N/A

Learning objectives

N/A

Learning outcomes

N/A

Activities

Exam's answer scripts corrections and discussion

CCTS

Problem

Noble values

Cooperation, honest

Reflection

Section A of paper 2 done, section B partially done. To be continued.

No comments: